تحقیق حاضر به نقد و بررسی فقهی مبانی وهابیت در تخریب بارگاههای موجود در بقیع و ضرورت بازسازی آنها از دیدگاه مذاهب اسلامی میپردازد. نتایج حاصل از این پژوهش که به صورت کتابخانهای و نرم افزاری و بر اساس تحلیل ادله صورت گرفته، حاکی است که مهمترین مستند وهابیت، روایاتی است که زیارت قبور و مسجد قرار دادن آنها را نهی کرده است. همچنین وهابیان معتقدند ساخت بارگاه، بدعت محسوب میشود و زمینه ابتلای مردم به شرک را فراهم میآورد؛ ازاینرو باید از باب سد ذرایع،[1] به تخریب قبور و بارگاههای موجود در بقیع پرداخت. اما به نظر میرسد دلایل علمای وهابیت پذیرفتنی نیست و ادعای آنان را اثبات نمیکند. از طرفی مطابق با نظر همه مذاهب اسلامی، ابراز محبت به اهل بیت پیامبر خدا: از باب عمل به دستور خداوند متعال در قرآن مبنی بر ابراز محبت به ذوی القربی، بر همه مسلمانان واجب است؛ بنابراین ساخت بارگاه بر قبور مطهر آنان، مصداق تعظیم شعائر، و تخریب قبور و بارگاه آنان، مصداق بارز هتک حرمت و سبک شمردن جایگاه آنان در بین مسلمانان، و تحلیل شعائر الهی است. [1]. ذرایع: وسایل، وسایط.
طبرانی، سلیمان بن احمد (1415ق)، المعجم الکبیر، المحقق: حمدی بن عبد المجید السلفی، قاهره، دار النشر مکتبة ابن تیمیه.
طبرسی، فضل بن حسن (1372ش)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، چاپ سوم، تهران، انتشارات ناصر خسرو.
طریحی، فخرالدین بن محمد (1416ق)، مجمع البحرین، چاپ سوم، تهران، کتابفروشی مرتضوی.
عقیلی، محمد بن عمر (1404ق)، الضعفاء الکبیر، محقق: عبد المعطی أمین قلعجی، بیروت، دار المکتبة العلمیة.
غزالی، محمد بن محمد (بیتا)، المستقصی من علم الاصول، بیروت، دار ألأرقم.
فخر رازی، محمد بن عمر (1420 ق)، التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، چاپ سوم، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
فیومی، احمد بن محمد (بیتا)، مصباح المنیرفی غریب الشرح الکبیر للرافعی، چاپ اول، قم، منشورات دار الرضی.
قرطبی، محمد بن احمد (1405 ق)، تفسیر القرطبی، تحقیق: تصحیح: أحمد عبد العلیم البردونی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
قسطلانی، احمد بن محمد (1431 ق)، ارشاد الساری لشرح صحیح بخاری، بیروت، دار الفکر.
قمی، عباس (1414 ق)، سفینة البحار، چاپ اول، قم، اسوه.
اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والإفتاء (بیتا)، فتاویاللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والإفتاء، ریاض، رئاسة إدارة البحوث العلمیة والإفتاء ـ الإدارة العامة للطبع.
مرتضی زبیدی، محمد بن محمد (1414 ق)، تاج العروس من جواهر القاموس، چاپ اول، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
مزّی، یوسف بن عبد الرحمن (1403 ق)، تحفة الأشراف بمعرفة الأطراف، چاپ دوم، محقق: عبد الصمد شرف الدین، بیروت، المکتب الإسلامی والدار القیمة.
مسلم بن حجاج (بیتا)، صحیح مسلم، محقق: محمد فؤاد عبد الباقی، بیروت، دار احیاء تراث العربی.
مطری، محمد بن احمد (1372 ق)، التعریف بما آنست دار الهجرة من معالم دار الهجرة، ریاض، ادارة الملک عبد العزیز.
مکارم شیرازی، ناصر(1428 ق)، انوار الاصول، چاپ دوم، قم، مدرسه امام علی بن ابیطالب7.
نسائی، احمد بن شعیب (1396 ق)، الضعفاء والمتروکین، چاپ اول، محقق: محمود ابراهیم زاید، حلب، دار الوعی.
یاقوت حموی، یاقوت بن عبد الله (بیتا)، معجم البلدان، بیروت، دار صادر.
ساجدی, مهدی. (1401). بازخوانی، نقد و تحلیل مبانی وهابیت در تخریب بارگاههای موجود در بقیع از دیدگاه مذاهب اسلامی. پژوهشنامه حج و زیارت, 7(1), 7-28.
MLA
مهدی ساجدی. "بازخوانی، نقد و تحلیل مبانی وهابیت در تخریب بارگاههای موجود در بقیع از دیدگاه مذاهب اسلامی". پژوهشنامه حج و زیارت, 7, 1, 1401, 7-28.
HARVARD
ساجدی, مهدی. (1401). 'بازخوانی، نقد و تحلیل مبانی وهابیت در تخریب بارگاههای موجود در بقیع از دیدگاه مذاهب اسلامی', پژوهشنامه حج و زیارت, 7(1), pp. 7-28.
VANCOUVER
ساجدی, مهدی. بازخوانی، نقد و تحلیل مبانی وهابیت در تخریب بارگاههای موجود در بقیع از دیدگاه مذاهب اسلامی. پژوهشنامه حج و زیارت, 1401; 7(1): 7-28.