1
استادیار بخش گردشگری و هتلداری دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
2
کارشناسی ارشد جمعیتشناسی دانشگاه یزد
3
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد
چکیده
در عصر ما رســانه ها به عنوان یکــی از نهادهای اجتماعی، کارکــرد انتقال میراث فرهنگی ـ اجتماعــی و ارزشهای جوامــع را بر عهده دارند. از آنجا کــه از مهمترین عوامل و انگیزه های مســافرت انســان، باورهای مذهبی و احساسات دینی بوده اســت و بحث پیوند گردشگری و رسانه نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم و اساسی عصر کنونی، رابطه ای تنگاتنگ با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد، پرداختن به رســانه و گردشــگری مذهبی، بسیار ضروری و بااهمیت به نظر می رســد. این پژوهش، بر پایه روش پیمایشــی استوار است و سعی آن بر مطالعه تأثیر میزان اســتفاده از رســانه ها بر میزان تمایل به گردشگری مذهبی است و با تکمیل پرسشــنامه میان چهارصد نفر از این گردشــگران، که در زمان جمع آوری داده ها در حرم مقدس حضور داشته اند، انجام شده. نتایج نشان می دهد که بین میزان دسترسی به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین با میزان تمایل به گردشــگری مذهبی و همچنین بین میزان استفاده از وســایل ارتباط جمعی با میزان تمایل به گردشگری مذهبی، رابطه وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از این اســت که ســهم فناوری های نوین ارتباطــی و اطلاعاتی در میزان تمایل به گردشگری مذهبی، بیش از وسایل ارتباط جمعی است.
جاروندی و فرقانی اصل (۱۳۸۷). «مقایسه انگیزههای سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال: مطالعه موردی مسافران شهر شیراز»، پژوهشجوانان، فرهنگوجامعه، ش۲۰، ص۱۲۳ ـ ۱۴۳.
جاوید، مجید، اسدی، حسن، گودرزی، محمود و محمدیترکمانی، احسان (۱۳۹۱). «نقش اینترنت در بازاریابی گردشگری ورزشی»، پژوهشهایکاربردیمدیریتعلومزیستیدرورزش، ش۳، ص۴۳ـ۴۹.
حیدری، اصغر (۱۳۸۴). «نقش رسانهها در شناسایی مقاصد گردشگران ایرانی و خارجی»، پیششمارهدوماهنامهتخصصیمطالعاترسانهای، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
ــــــــــ ـ (۱۳۹۱). تدوینمدلتأثیررسانههاینوینبرتوسعهاستراتژیهایگردشگریدرراستایاهدافسندچشماندازبیستسالهکشوروافق (۱۴۰۴)، رساله دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
خواجه نوری، بیژن و پرنیا، لیلا (۱۳۹۳). «مطالعه ارتباطی بین جهانی شدن فرهنگی و مدیریت بدن: مطالعه موردی زنان شهر کرمانشاه»، جامعهشناسیکاربردی، ش۵۷، بهار ۱۳۹۴.
سعادت، فرناز و مظفری، افسانه (۱۳۸۸). «استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی در حوزه تبلیغات گردشگری (مطالعه موردی: منطقه آزادکیش)»، پژوهشهایارتباطی (پژوهشوسنجش)، دوره ۱۶، ش۳، ص۱۴۱ـ۱۷۰.
شعبانی، حسن (۱۳۸۶). مهارتهایآموزشیوپرورشی (روشهاوفنونتدریس)، تهران، انتشارات سمت.
میرجلیلی، سعید (۱۳۸۹). «مقدمهای بر توسعه توریسم مذهبی در ایران»، به نقل از سایت: http://www.mirjalilismj.blogfa.com/postـ۸۰۹.aspx
میرزایی، میترا و تفقدی، محمدرضا (۱۳۹۴). روزنامهرسالت، به نقل از سایت: www.resalatـnews.com
هارجی، اون، ساندرز، کریستین و دیکسون، دیوید (۱۳۸۴). مهارتهایاجتماعیدرارتباطاتمیانفردی، ترجمه مهرداد فیروزبخت و خشایار بیای، تهران، رشد.
Ajit , kiran, (2004), Quest for Governance, Contribution Find Potential of Religious Institutions as staheholdersh.
Bhardwaj, S. M. (1973). Hindu Places of Pilgrimage in India, Berkeley: University of California.
Blakwell, R. (2007). “Motivations for Religious Tourism, Pilgrimage, Festivals and Events”, Religioustourismandpilgrimagefestivalsmanagement: aninternationalperspective, Raj, R., Morpeth, N. D, Leeds: Metropolitan University.
Bolan, P. & Davidson, K. (2005). “Film Induced Tourism in Ireland: Exploring the Potential”, Tourism & Hospitality in Ireland.
Cristeaa A.A, Apostola M.S, Dosescua, T. (2015). “The Role of media in Promoting Religious Tourism in Romania”, Procedia ـ Social and Behavioral Sciences, 188,pp: 302 ـ 306.
Dallan.J & Timothy and Olsen, D. H. (2003). Tourism, Religion and Spiritual Journeys, Rutledge: USA.
Daye, M. (2007). Developing a Framework for the Study of Tourism and the media. Culture, Tourism and the Media, Nottingham University Business School.
Echtner, C. M. & J. R. B. Ritchie (1991). “The Meaning and Measurement of Destination Image”, Journal of Tourism Studies, vol. 2.pp:37ـ48
Jalager, A. M. (2007). “Stages in the economic globalization of tourism”, Annals of Tourism Research, 34(2),pp:437ـ457.
Koenig, H. G, McCullough, M. E, & Laerson, D. B (2001). Research on Religion, Spirituality and Mental Health in A Review Hndbook of religion and health, Oxford: Oxford University Press.
Moaven,z, khajehnoori, b.,Forooghan, z. &Rayanpour (2017). “Globalization of Culture and Religious Tourism”, European Online Journal of Natural ans Social Sciences, Vol.6,No.1.pp:1ـ12
Meng, SHـM. , Liang, GـSH & Yang, SHـH (2011). “The relationships of cruise image, perceived value, satisfaction, and postـpurchase behavioral intention on Taiwanese tourist”, African Journal of Business Management, 5,pp: 19ـ29.
P. Z. Mpofu, Tomas (2009). “An assessment of the impact of tourism globalization in Africa”, African Journal of Business Management, NO. 8 ,pp: 11ـ20.
Raeesi S, Shafee M, & Asadian Ardakani F (2015). “Study and Identification of Critical Factors Affecting Religious Tourism Focusing on Tourism Capabilities in Fars Province”, Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, Vol. 5, pp:2169ـ2175.
Ramona, G., Gheorghe, P., & Roxana, N. (2008). “Comparing the effectiveness of the web site with traditional media in tourism industry marketing”, Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 17(4),pp: 1164ـ1168.
Silverman, G. (1997). “Harvesting the power of word of mouth”, Potentials in Marketing, 30(9), pp:14ـ16.
Tavallai, S (2006). “Globalization as a Means for Tourism Development in Iran(Kerman)”, Geographical Research, No. 658.pp:6ـ18.
UNWTO (2013). Why tourism? Retrieved Match 17th 2013, Available at http://www2.unwto.org/en/content/whyـtourism
Vroom, V.H. (1964). Work and Motivation, Chichester, UK: Wiley.
Weimann, G. (2000). Communication unreality: modern media and the reconstruction of reality, Thousand Oaks: Sage.Conference, University of Ulster, June.
Yesil m. murat . (2013). “The Social Media Factor in the Development and Promotion of Religious Tourism”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Vol. 8/7,pp: 733ـ744.
Zohrabi, F., SharifiMoghadam, M., Rooham, M., & Shahsavari, A. (2012). “the role of different media kinds in attracting financial support for Iran’s athletic development”, Available at http://shahecheragh.ir.