• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه حج و زیارت
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 1 (1395)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
رضائی, غلامرضا. (1396). بیوت مرفّع اهل بیت (ع). پژوهشنامه حج و زیارت, 1(2), 113-144.
غلامرضا رضائی. "بیوت مرفّع اهل بیت (ع)". پژوهشنامه حج و زیارت, 1, 2, 1396, 113-144.
رضائی, غلامرضا. (1396). 'بیوت مرفّع اهل بیت (ع)', پژوهشنامه حج و زیارت, 1(2), pp. 113-144.
رضائی, غلامرضا. بیوت مرفّع اهل بیت (ع). پژوهشنامه حج و زیارت, 1396; 1(2): 113-144.

بیوت مرفّع اهل بیت (ع)

مقاله 5، دوره 1، شماره 2، پاییز و زمستان 1395، صفحه 113-144  XML اصل مقاله (1204 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
غلامرضا رضائی
پژوهشکده حج و زیارت، عضو هیئت علمی گروه کلام و معارف
چکیده
ابن تیمیه و به تبع او وهابیان، ادعا کرده‌اند که به اجماع عالمان مسلمان، از واژه «بیوت» در آیه شریفه «رفع بیوت»، فقط مساجد اراده شده است و هم ردیف دانستن فضیلت عبادت در بیوت و مراقد مطهر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) با مساجد، بدعت و شرک است. در حالی که اولاً، ادعای اجماع، خلاف واقع است، ثانیاً، بنابر تحقیق، مراد اصلی از بیوت در آیه یاد شده، بیوت و مراقد مطهر پیامبران (ع)، به ویژه بیوت و مراقد مطهر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) است و شمول آیه بر مساجد و بیوت مؤمنان که واجد ویژگی‌های یاد شده در آیه می‌باشند، از طریق تنقیح مناط است؛ زیرا در کتب لغت معنای بیت غیر از معنای مسجد است و در آیات قرآن نیز این تفاوت معنایی مشهود می‌باشد. وجود احادیث مستفیض که صریحاً آیه شریفه را به بیوت یاد شده تفسیر کرده‌اند، دلیل مهم دیگر است. آیه 73 سوره هود و 33 سوره احزاب نیز قرینه است.
کلیدواژه‌ها
بیوت؛ مساجد؛ رفعت؛ پیامبران (ع)؛ پیامبر اکرم (ص)؛ اهل‌بیت (ع)؛ وهابیت
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 274
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.