حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17687420230220The Husband’s Permission for His Temporary Wife To Perform the Recommended Hajj Pilgrimageاذن شوهر در حج مستحبی همسر موقت732700030FAمهدی نصرتیاناستادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه قرآن و حدیث قمحسام الدین ربانیاستادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه قرآن و حدیث قمJournal Article20221116The jurisprudential analysis of the stand of the husband’s permission for his temporary wife to perform the recommended Hajj pilgrimage is the primary issue in this article. Understanding the fundamental principles of the imperative ruling and the positive ruling is essential to understanding this issue. The fundamental principles governing the issue are the principle of the authenticity of non-liability in the imperative ruling and the principle of the authenticity of correctness in the positive ruling, but there are some specificities and generalizations regarding these principles; for instance, the specificity of the narratives regarding the necessity of the husband’s consent for his wife in performing the recommended Hajj, the specificity of the prohibition of <em>Idha</em>, the specificity of the prohibition of leaving home, the specificity of the wife’s duty of submission to her husband, the general binding rules regarding contracts and lease, and the generality of non-offense. The most significant restriction of these specificities is the verbal analogy, indicating that the ruling on the necessity of obedience and the permission for leaving home is specific to a permanent marriage, not an absolute, and that general necessity based on marriage is not applicable in all situations. According to the findings of this research, carried out using software and library sources, the husband must provide his consent if his wife’s Hajj pilgrimage interferes with his rights. Accordingly, the decision on the issue is based on the situation and by the use of the set of proofs.مسئله اصلی پژوهش حاضر، بررسی فقهی جایگاه اذن شوهر در حج مستحبی همسر موقت است. در بررسی این مسئله لازم است اصل اولی در حکم تکلیفی و وضعی معلوم گردد. اصل اولی حاکم در حکم تکلیفی مسئله، اصالة البرائة و در حکم وضعی، اصالة الصحه است، اما چندین اطلاق و عموم در مقابل این اصل وجود دارد؛ مثل: اطلاق روایات دال بر نیاز حج استحبابی زن به اذن شوهر، اطلاق حرمت ایذا، اطلاق حرمت خروج از منزل، اطلاق اطاعت زن از شوهرش، و نیز عموم لزوم به مقتضای عقد و اجاره و عمومیت عدم الخلاف. مهمترین مقید این اطلاقات، وجود قرینه لبّی است دال بر اینکه حکم لزوم اطاعت و حرمت خروج از منزل مختص به عقد دائم است، نه مطلق همسر و عموم لزوم به مقتضای عقد در همه حالتها جاری نیست. نتایج حاصل از این تحقیق که به صورت کتابخانهای و نرم افزاری انجام شده، حاکی است اذن شوهر در صورتی که حج رفتن زن با حق شوهر تنافی داشته باشد مورد نیاز است؛ در نتیجه قول به تفصیل از مجموع ادله قابل استفاده است.https://journal.hzrc.ac.ir/article_700030_df00f47da7501fa93a8a36a12bfc155f.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17687420230220The Analysis of the Collective Aspect of Narratives “The Duties of the Menstrual Women after Ihram for ‘Umra al-Tamattu”تحلیل وجه جمع روایات حاکی بر «وظیفه حائض بعد از احرام عمره تمتع»3354705099FAبلال شاکریدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.0000-0001-5017-1551محمدتقی فخلعیاستاد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20230125<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif';">Menstruation is one of the issues that women encounter when they travel to Mecca to undertake ‘<em>Umra</em> <em>al-Tamattu.</em> The emergence of various and contradictory narratives is a challenge for jurists in resolving this issue. There are two ways to settle the dispute between the narratives and come to a decision in this case: the well-known method is based on the pairwise weighing of opposing arguments. Under this premise, six distinct and occasionally at odds rulings are obtained regarding the relevant issue, and the method used by this group of jurists has a problem with the conflict of the extracted rulings.</span> <span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif';">The second method, the ratio revolution technique, provides more than 10 different measurement possibilities between the reasons, each of which produces a different set of outcomes<span dir="RTL" lang="FA">.</span> The causeless priority of each ratio is the method’s flaw. However, it appears that this issue can be resolved by examining and matching the two models put forth in the aforementioned jurisprudential sub-principle and by extracting some regulations regarding the way of prioritizing of different ratio metric. The results of accepting the ratio revolution theory in the aforementioned jurisprudential sub-principle can be clearly seen<span dir="RTL" lang="FA">.</span></span>یکی از مشکلاتی که زنان هنگام عزیمت به مکه مکرمه برای انجام فریضه حج با آن مواجه هستند، وقوع عادت ماهانه بعد از احرام عمره تمتع است؛ مشکلی که فقیه در حل این مسئله با آن مواجه است، وجود روایتهای مختلف و متعارض است. برای حل تعارض بین روایتها و مشخص شدن حکم نهایی در اینباره دو روش مطرح شده است؛ نخست شیوه مشهور که متکی بر سنجش دوبهدوی دلیلهای متعارض است. در این فرض ششحکم مختلف و گاه متعارض نسبت به مسئله یادشده بهدست میآید و تعارض حکمهای استخراجشده، مشکل روش این دسته از فقیهان است. دوم شیوه و نظریه انقلابِ نسبت است که بر اساس این شیوه نیز بالغ بر ده نوع احتمالِ سنجش متفاوت بین دلیلها وجود دارد که هریک به نتیجههای متفاوتی منتهی میشود مشکل این روش ترجیح بلامرجح بودن تقدم هریک از نسبتسنجیهاست. اما به نظر میرسد میتوان با تحلیل و تطبیق دو مدل مطرح شده در فرع فقهی فوق و استخراج ضابطههایی برای چگونگی ترجیح نسبتسنجیهایِ مختلف، این مشکل را برطرف کرده و ثمره پذیرش نظریه انقلاب نسبت را در فرع فقهی بیانشده به خوبی نشان داد.https://journal.hzrc.ac.ir/article_705099_b549f67037f7021b8b998a313e0a8e54.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17687420230220The Analysis of the Narratives Encouraging the Visiting of Sayyed al-Shohda’s Shrine Even at the Times of Fear and Danger of Lifeبررسی روایات ترغیب به زیارت سیدالشهدا (ع) در صورت خوف و خطر جانی5578705107FAمحمدجواد صفائی رادسطح سه حوزه علمیه قم؛ پژوهشگر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)Journal Article20230107The pilgrimage of <em>Haer Ḥusaynī</em> is one of the best acts of worship that is strongly recommended in narratives. Throughout history, oppressive governments have attempted to destroy the artifacts of the Imam’s shrine and prohibit its pilgrimage. Instead, the Imams (as) encouraged the Shiites to go on their pilgrimage even at the time of being afraid and in danger. We examined the jurisprudential-narrative aspects of the conflict of these narratives with the proofs of the need to save life, the proofs that negate the rulings of harm, the proofs of the legitimacy of <em>taqīyah,</em> and the proofs of the prohibition of self-destruction in the Qur’an - on the premise of the time-based generality of the narratives - in this article. We a discussed the general proofs that prevent the specificity of the narratives, including the fact that the specificities of self-preservation are dominant in life-threatening situations but that observing these narratives is perfectly acceptable in other situations. If we consider the significance of the aforementioned narratives to be related to the time of their issuance, these narratives will lose the qualification of reasoning and conflictions with the generalities of the obligation of self-preservation, and the generalities of the narratives encouraging the pilgrimage of <em>Haer Ḥusaynī</em> (as) will be subject to the aforementioned general rules. As a result, there will be no distinction between the individuality and generality intents of these narratives.زیارت حائر حسینی (ع) از افضل طاعاتی است که در روایات ترغیب شدیدی به آن دیده میشود. در طول تاریخ، حکومتهای جائر درصدد محو آثار حرم و منع زائران حضرت بودهاند و از سوی مقابل ائمه اطهار: نیز شیعیان را به ترک نکردن زیارت، حتی در صورت خوف و خطر، ترغیب کردهاند.<br />در این مقاله به بررسی فقهی ـ روایی تعارض این روایات با ادله لزوم حفظ جان، ادلهای که احکام ضرری را نفی میکند، ادلة تشریع تقیه و ادلة نهی از به هلاکت انداختن خود در قرآن ـ در فرض عمومیت ازمانی روایات ـ پرداختهایم و ادله عامی که مانع اطلاق روایات است را تبیین کردهایم که در موارد خطر جانی قطعی، اطلاقات حفظ نفس حاکماست، اما در باقی موارد التزام به روایات مزبور اشکالی ندارد. ولی در صورتی که دلالت روایات مزبور را مربوط به همان زمان صدورشان بدانیم، به کلی این روایات از صلاحیت استدلال و تعارض با عمومات وجوب حفظ نفس خارج میشوند و عمومات روایات ترغیب به زیارت حائر حسینی نیز محکوم قواعد عام مزبور خواهد بود؛ در نتیجه تفاوتی بین شخصیه یا حقیقیه بودن این روایات نخواهد بود.https://journal.hzrc.ac.ir/article_705107_135210ece2abbbd47d044840d869e845.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17687420230220The Status of the Great Figures’ Graves in Jewish Tradition Based on Biblical Sources and Islamic Narrationsجایگاه قبور بزرگان در سنت یهود بررسی در منابع عهدینی و روایات اسلامی79102705100FAسید سلیمان موسویطلبه سطح خارج حوزه خراسان، دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران0000-0002-9033-6936Journal Article20230113Graves cannot serve as mosques according to Shia and Sunni narrations, which view this as a Jewish tradition. These narrations appear to be at odds not just with Surah Al-Kahf verse 21 but also with the verses that speak of the persecution and murdering of the prophets by the Jews. In this article, we are going to ascertain the status of the great figures’ tombs in Jewish culture from a trans-Islamic perspective and in a descriptive-analytical manner. According to biblical sources, pilgrimage, prayer, and even prostration before the great figures’ graves were among Jewish “popular traditions” (minhag ha'am). Some Jewish jurists attempted to restrict these traditions, concerned that they might turn into polytheistic practices. Islamic narrations suggest that during the Prophet’s lifetime, the Hijaz and its surroundings underwent a polytheistic transformation of these Jewish traditions. Then, these prohibitions started to appear in the Islamic narrations as a result of the worry that such practices would affect Muslims.در روایات شیعه و سنی از قرار دادن قبور به منزلة مسجد نهی شده است و آن را شیوه یهود دانستهاند. این روایات افزون بر اینکه ظاهراً با آیه 21 سوره کهف در تعارض است، با آیاتی که درباره آزار و قتل پیامبران به دست یهودیان است نیز ناسازگار است. در این پژوهش بر آنیم تا با دیدی فرااسلامی و به شیوهای توصیفی-تحلیلی دریابیم جایگاه قبور بزرگان در فرهنگ یهود چگونه بوده است.<br />با توجه به منابع عهدینی میتوان گفت سنت زیارت، توسل و حتی سجده بر قبور بزرگان جزو «سنتهای عامه» (minhag ha’am) در میان یهود بوده است. گروهی از فقهای یهود از ترس شرکآلود شدن این سنت تلاش کردند آن را تا حد امکان محدود کنند. از روایات اسلامی برمیآید که این سنت یهود در عصر پیامبر9 در حجاز و اطراف آن شکلی شرکآمیز به خود گرفته بود. ازاینرو به سبب ترس از نفوذ چنین رفتارهایی در میان مسلمانان، چنان نهیهایی در روایات پدید آمد.https://journal.hzrc.ac.ir/article_705100_a5270b8f622064521999b0c38b68783e.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17687420230220The Application of the Dimtel Method for Identifying the Factors Affecting the Selection of Managers for Hajj Tamattuتحلیل عوامل مؤثر بر انتخاب مدیران حج تمتع با استفاده از روش دیمتل103134700031FAمهران فرشیددانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانفرهاد حسین زاده لطفیاستاد، گروه ریاضی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانامیررضا نقشدانشیار، گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانبیتا یزدانیاستادیار، گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانJournal Article20220809The factors that affect the selection of managers for Hajj <em>tamattu</em>, and their identification and interrelationships were discussed in this paper. Fifty-three indicators were found by reading the literature and reviewing the checklists of the Hajj and Pilgrimage Organization to determine the factors that affect the selection of managers. For this purpose, a questionnaire was created. Nine out of the fifty-three indicators were confirmed after the questionnaire’s validity and reliability were examined and copies of the questionnaire were filled out by experts. The Dimtel method was used to examine the impact of each indicator on the others. For this purpose, the degree of significance and the effects of the indicators on each other among the nine confirmed ones were determined with the help of the experts. According to the findings, the selection of managers for Hajj <em>tamattu</em> was most influenced by the number of training courses successfully completed, the length of the training course completed, and the job kind, respectively. This research revealed that the number of training courses completed is the most affecting indicator and the experience of dispatching Hajj pilgrims is the most affected one.در این مقاله عوامل مؤثر بر انتخاب مدیران حج تمتع، شناسایی و ارتباط بین آنها تعیین شد. برای شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب مدیران، ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و چکلیستهای سازمان حج و زیارت، 53 شاخص شناسایی شد. برای این منظور پرسشنامهای تهیه گردید و پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه و توزیع آن بین افراد خبره، از بین 53 شاخص موجود، 9 شاخص از سوی آنها تثبیت شد. به روش دیمتل، تأثیر هر یک از شاخصها روی همدیگر بررسی شد. برای این منظور به کمک مجموعه افراد خبره، میزان اهمیت و تأثیر شاخصها بر یکدیگر در بین 9 شاخص تثبیتشده مشخص گردید. نتایج نشان میدهد که تعداد دوره آموزشی گذراندهشده، مجموعه ساعات دورههای آموزشی و نوع شغل به ترتیب بیشترین تأثیر را بر انتخاب مدیران حج تمتع داشته است. این پژوهش نشان میدهد که تعداد دورههای آموزشی گذراندهشده، تأثیرگذارترین شاخص و تجربه اعزام حج تأثیرپذیرترین شاخص است. https://journal.hzrc.ac.ir/article_700031_62e75926f470c0fbc6ba44cc200a60d7.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17687420230220The Identification and Analysis of the Factors Affecting the Supply Chain of Religious Tourism in Iranشناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین گردشگری مذهبی در ایران135172697567FAجلیل توشنیگروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانپرویز سعیدیگروه مدیریت و حسابداری ، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاداسلامی، علی آبادکتول، ایران.0000-0003-2960-3457مجید نصیریگروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایرانJournal Article20220915This research aims to identify and analyze the factors that affect the supply chain of religious tourism in Iran. This applied research enjoys an exploratory mixed approach and a descriptive-correlation methodology. In the qualitative stage, the statistical population included 30 experts selected by objective judgment and snowball sampling method. In the quantitative stage, there were 950 religious tourism experts, out of whom 274 were determined to be the sample size based on the Krejcie and Morgan Table by simple random sampling. The structural equation modeling with Smart PLS3 software was used to analyze the relationships once the factors were identified using the Delphi method. The Delphi findings identified 98 factors in 10 dimensions (accommodation, transportation, tourism centers, reception in shopping centers, environment and energy, travel agencies and tours, security and safety, management and economy, and information and communication) that affect the supply chain of Iranian religious tourism. Also, the structural equations results revealed that the 10 aforementioned dimensions affected this supply chain positively and significantly by (0.495), (0.307), (0.386), (0.394), (0.361), (0.344), (0.332), (0.372), (0.420), and (0.389), respectively.هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین گردشگری مذهبی در ایران است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی ـ همبستگی با رویکرد آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در مرحله کیفی 30 نفر از خبرگان بودند که به روش قضاوتی هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارشناسان گردشگری مذهبی به تعداد 950 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 274 نفر تعیین، و از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد.
برای شناسایی مؤلفهها از روش دلفی، و برای تحلیل روابط از روش معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS<sub>3</sub><sub> </sub> استفاده شده است.<sup> </sup>نتایج دلفی نشان داد عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین گردشگری مذهبی در ایران، شامل 98 مؤلفه در قالب 10 بُعد (اقامتی، حملونقل، مراکز بازدید، مراکز پذیرایی فروشگاهها، زیستمحیطی و انرژی، آژانسهای مسافرتی و تورها، امنیت و ایمنی، مدیریتی و اقتصادی، اطلاعات و ارتباطات) است.
همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد ابعاد دهگانه به ترتیب به میزان (495/0)، (307/0)، (386/0)، (394/0)، (361/0)، (344/0)، (332/0)، (372/0)، (420/0)، (389/0) بر زنجیره تأمین گردشگری مذهبی در ایران تأثیر مثبت و معناداری دارد. https://journal.hzrc.ac.ir/article_697567_58f5ec70c0abd1abb6e076cdfd656b3a.pdf