TY - JOUR ID - 242776 TI - فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی JO - پژوهشنامه حج و زیارت JA - HZRC LA - fa SN - 2538-1768 AU - باقری, مسلم AU - مباشری, علی اصغر AU - معاون, زهرا AU - شکاری, فاطمه AD - دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه شیراز AD - کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه شیراز AD - استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه شیراز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 6 IS - 1 SP - 165 EP - 201 KW - گردشگری KW - گردشگری مذهبی KW - توسعه گردشگری مذهبی و فراترکیب DO - N2 - با توجه به اهمیت گردشگری مذهبی به‌عنوان یکی از روبه‌رشدترین گونه‌های گردشگری در سطح جهان و قابلیت این گونه در استفاده به‌عنوان ابزاری مناسب در راستای توسعة مقصدهای برخوردار از قابلیت گردشگری مذهبی و نیز با توجه به اهمیت و ضرورت شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه این گونة گردشگری، پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی طراحی و اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده‌های گردآوری شده به روش فراترکیب در این پژوهش کیفی نشان می‌دهد که عوامل اثرگذار بر توسعة گردشگری مذهبی می‌توانند به دو بعد اصلی عوامل پیشران‌ (با پنج مولفة اقتصادی، سیاسی/ حاکمیتی (مدیریتی)، اجتماعی ـ فرهنگی، پیش‌نیازها/ زیرساخت‌های لازم و عوامل رانشی گردشگر) و عوامل بازدارنده (با پنج مؤلفه اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، سیاسی/ حاکمیتی (مدیریتی)، زیست محیطی و محقق نشدن پیش‌نیازها و زیرساخت‌های لازم) دسته‌بندی گردند. نتایج حاصل می‌تواند رهنمودهایی مفید برای مدیران و سیاست‌گذاران صنعت گردشگری مذهبی کشور و نیز سایر پژوهشگران فراهم سازد. UR - https://journal.hzrc.ac.ir/article_242776.html L1 - https://journal.hzrc.ac.ir/article_242776_f78302e8664b45751ed49cab59316762.pdf ER -