%0 Journal Article %T جایگاه زیارت نزد گردشگران ونقش آن در تثبیت ارزش‌های فرهنگی (مطالعه مردم نگارانه در اماکن زیارتی شهر شیراز) %J پژوهشنامه حج و زیارت %I حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت %Z 2538-1768 %A معاون, زهرا %A موحد, مجید %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 4 %N 1 %P 125-147 %! جایگاه زیارت نزد گردشگران ونقش آن در تثبیت ارزش‌های فرهنگی (مطالعه مردم نگارانه در اماکن زیارتی شهر شیراز) %K زیارت %K گردشگری مذهبی %K ارزش‌های فرهنگی %K مردم نگاری %K شیراز %R %X قرن ۲۱، قرن سحر و جادوی گردشگری است و گردشگری سلاحی قوی‌تر از نام، شهرت و پاداش است. یکی از مهمترین انگیزه‌های گردشگری در جهان، انگیزه مذهبی و زیارتی است. در واقع گردشگران مذهبی، گردشگران فرهنگی هستند که برای زیارت اماکن، آثار، یادمان‌های مذهبی و انجام اعمال دینی و گذران اوقات فراغت خود به مراکز مذهبی جهان سفر می‌کنند. مطالعه حاضر با روش مردم‌نگاری و تکنیک تحلیل مضمون به توصیف و تفسیر زیارت نزد گردشگران زن می پردازد و نقش زیارت را در تثبیت ارزش های فرهنگی، و ارتباط آن را با فرهنگ مورد بررسی قرار میدهد. تکنیک گردآوری داده ها، مشاهده مشارکتی و مصاحبه های نیم ساخته است و سی مشارکتکننده با نمونه گیری هدفمند بر اساس ویژگی های گردشگر بودن، دارا بودن سابقه سفر زیارتی و جنسیت انتخاب شدند. میدان مطالعه، مکانهای زیارتی معروف شهر شیراز بود: حرم حضرت احمد بن موسی(ع)، حرم حضرت سید علاءالدین حسین (ع)، حرم حضرت علی بن حمزه(ع). تعداد پنج تم اصلی که عبارتند از: شناخت، ارزشمندی، کنش خیرخواهانه، قدرت اخلاقی و خودمهارگری استخراج گردید که در نهایت تم کلی، تعالی معنوی تشکیل شد. %U https://journal.hzrc.ac.ir/article_36742_321c4a063774f695cb009a12800fa754.pdf