%0 Journal Article %T بیوت مرفّع اهل بیت (ع) %J پژوهشنامه حج و زیارت %I حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت %Z 2538-1768 %A رضائی, غلامرضا %D 2017 %\ 08/01/2017 %V 1 %N 2 %P 113-144 %! بیوت مرفّع اهل بیت (ع) %K بیوت %K مساجد %K رفعت %K پیامبران (ع) %K پیامبر اکرم (ص) %K اهل‌بیت (ع) %K وهابیت %R %X ابن تیمیه و به تبع او وهابیان، ادعا کرده‌اند که به اجماع عالمان مسلمان، از واژه «بیوت» در آیه شریفه «رفع بیوت»، فقط مساجد اراده شده است و هم ردیف دانستن فضیلت عبادت در بیوت و مراقد مطهر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) با مساجد، بدعت و شرک است. در حالی که اولاً، ادعای اجماع، خلاف واقع است، ثانیاً، بنابر تحقیق، مراد اصلی از بیوت در آیه یاد شده، بیوت و مراقد مطهر پیامبران (ع)، به ویژه بیوت و مراقد مطهر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) است و شمول آیه بر مساجد و بیوت مؤمنان که واجد ویژگی‌های یاد شده در آیه می‌باشند، از طریق تنقیح مناط است؛ زیرا در کتب لغت معنای بیت غیر از معنای مسجد است و در آیات قرآن نیز این تفاوت معنایی مشهود می‌باشد. وجود احادیث مستفیض که صریحاً آیه شریفه را به بیوت یاد شده تفسیر کرده‌اند، دلیل مهم دیگر است. آیه 73 سوره هود و 33 سوره احزاب نیز قرینه است. %U https://journal.hzrc.ac.ir/article_26687_317b4bb86bb72becbb8f5c6bfb1248c8.pdf