%0 Journal Article %T بررسی تأثیر ارزش‌های درک‌شده (سنتی و مذهبی) و باورهای مذهبی بر رضایت و تمایلات رفتاری زائران اربعین حسینی %J پژوهشنامه حج و زیارت %I حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت %Z 2538-1768 %A حبیبی, علیرضا %A نبی زاده, عبدالقادر %A موسوی, مریم السادات %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 6 %N 4 %P 183-216 %! بررسی تأثیر ارزش‌های درک‌شده (سنتی و مذهبی) و باورهای مذهبی بر رضایت و تمایلات رفتاری زائران اربعین حسینی %K ابعاد ارزش‌های سنتی %K ابعاد ارزش‌های مذهبی %K باورهای مذهبی %K رضایت گردشگران %K تمایل رفتاری زائران اربعین %R %X گردشگری مذهبی مهم‌ترین و پررونق‌ترین انواع گردشگری در جهان است که در باورها و عقاید مردم ریشه دارد. آنچه گردشگری مذهبی را از دیگر انواع گردشگری متمایز می‌کند موضوع درک ارزش‌ها و باورهای گردشگران است که رضایت و تمایلات رفتاری آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این میان یکی از انواع منحصر بفرد گردشگری مذهبی، مراسم اربعین حسینی است که از ویژگی‌های ارزشی خاصی برخوردار است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر ارزش‌های درک‌شده، بر رضایت و تمایلات رفتاری گردشگران با توجه به نقش تعدیل‌گر باورها، در خصوص زائران اربعین حسینی است. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که کیفیت مدیریت، ارزش احساسی، ویژگی‌های فیزیکی و فعالیت‌های مذهبی، بر رضایت گردشگران تأثیر مثبت و معنا‌داری دارد و متغیر ارزش قیمت و ارزش اجتماعی بر رضایت زائران اربعین حسینی تأثیر ندارد. همچنین باورهای مذهبی در تأثیر ویژگی‌های فیزیکی بر رضایت زائران نقش تعدیل‌گر ندارد، اما باورهای مذهبی می‌تواند تأثیر فعالیت‌های مذهبی بر رضایت زائران را افزایش دهد و در این رابطه نقش تعدیل‌گر داشته باشد. آخرین نتیجه به دست آمده از این تحقیق، تأثیر معنادار و مثبت رضایت زائران بر تمایل رفتار آتی آنان است. در پایان، مقایسه نتایج حاصل از این پژوهش در زمینه اربعین حسینی با پژوهش‌های مشابه در حوزه گردشگری به ‌طور عام، و گردشگری مذهبی در مراسم حج به ‌طور خاص، تفاوت‌هایی از ارزش درک‌شده از این سفر با سایر سفرها را آشکار می‌سازد. %U https://journal.hzrc.ac.ir/article_248433_e38334cbacc1c0d57f873e58cb630733.pdf