@article { author = {Safari, nemat and Abotalebi, Ammar}, title = {A Research on the Grave of Fatima Bint Asad}, journal = {Hajj and Ziarah Research Journal}, volume = {3}, number = {2}, pages = {109-136}, year = {2018}, publisher = {Representative of the Supreme Leader in Hajj and Pilgrimage}, issn = {2538-1768}, eissn = {2538-1760}, doi = {}, abstract = {Sunnis have always introduced the grave of Fatima Bint Asad out of the al-Baqīʿ cemetery. While Shiites always visited her in the qiblah of Ahl al-Bayt. It means these two places, one out of al-Baqīʿ and the other at the entrance of al-Baqīʿ, are known as her burial place. The historical evidence of the third century reveals that her grave is at the entrance of the current al-Baqīʿ. But in the second half of the sixth century, for the first time, a dome was observed and reported at the end of al-Baqīʿ as the grave of Fatima Bint Asad. The summing up and analysis of the historical propositions reveal that the Great Prophet (S) buried all those who passed away in his time somewhere at the beginning of the current al-Baqīʿ, and given the Prophet’s great affection to Fatima Bint Asad, one cannot accept that she was excluded from this rule. If these cases are added to reports based on the burial of Imam Hasan and Abbas ibn Abdul Muttalib beside her, then the result will be that her grave is in the Ahl al-Bayt’s graveyard. This article aims to identify the grave of the Lady with methodical research using original sources.}, keywords = {Fatima Bint Asad,Fatima Bint Asad’s grave,al-Baqīʿ,Hajj travelogues}, title_fa = {کاوشی درباره مدفن فاطمه بنت اسد (ع)}, abstract_fa = {اهل سنت همواره قبری خارج از بقیع را به عنوان مدفن فاطمه بنت اسد(س) معرفی کرده اند. درحالیکه شیعیان همیشه او را در قبه اهلبیت(ع) زیارت کرده اند و این یعنی دو مکان، یکی خارج از بقیع و دیگری ابتدای بقیع به عنوان مدفن او شناخته شده است. گزاره های تاریخی از قرن سوم نشان می دهد، قبر ایشان در ابتدای بقیع امروزی است. اما از نیمه دوم قرن ششم برای اولین بار قبه‌ای در انتهای بقیع به عنوان مزار بنت اسد رؤیت و گزارش شده است. بررسی و جمع بندی گزاره های تاریخی نشان میدهد پیامبر اعظم(ص) همه کسانی را که در عهد ایشان وفات یافته اند، جایی در ابتدای بقیع امروزی دفن کردهاند و با توجه به علاقه وافر پیامبر(ص) به فاطمه بنت اسد، نمیتوان پذیرفت او از این قاعده مستثنا شده باشد. اگر این موارد را به گزارش های مبتنی بر دفن امام حسن(ع) و عباس بن عبدالمطلب در کنار ایشان بیفزاییم، نتیجه این خواهد بود که قبر او در بقعه اهل بیت(ع) است. این نوشتار درصدد است با پژوهشی روشمند و با استفاده از منابع اصیل، مدفن این بانو را مشخص کند.}, keywords_fa = {فاطمه بنت اسد,مزار فاطمه بنت اسد,بقیع,سفرنامه‌های حج}, url = {https://journal.hzrc.ac.ir/article_35956.html}, eprint = {https://journal.hzrc.ac.ir/article_35956_abdf7e58bdd79cc11334e9b6fd483d58.pdf} }