حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17683120180522Study of the law on entering into Ihram from Mighats’ adjacency from Islamic denominations viewpointبررسی حکم احرام از محاذی مواقیت، از منظر مذاهب اسلامی73834603FAمحمد حسین درافشانمدرس حوزه و دانشگاه؛ دکتری رشته مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20180305<span>The first rites to perform in Hajj rituals is entering into Ihram. The exalted prophet of Islam said “every Muslim is required to know Mighats to perform Hajj rituals and enter into Ihram there.” Failing to assume Ihram, no one can enter Allah’ sanctuary (Haram). Yet, if one fails to assume Ihram from designated Mighats for any reason, can he/she wear Ihram garb in Mighats’ adjacencies without going into the boundaries of Mighats or should he/she reach Mighat and assume Ihram there? Most Imamiye and general Islamic jurists consensually consider assuming Ihram in Mighats’ adjacencies the same as entering Ihram within the boundaries of Mighats. They consider Mighat per se not affecting the law. Considering the adjacency of Majid-ul Shajarah as a Mighat is quite incidental; however, those of other Mighats are subject to controversies and heated discussions and verdicts of Islamic jurists. Nevertheless, according to the Muslim traditions, it has not been necessary to enter Mighats. Knowing the law of assuming Ihram in the adjacencies of Mighats has caused difficulties for Islamic jurists and religiously responsible Muslim adults (Mukallafin) of any Islamic denomination background. The study the Islamic jurists’ comments and verdicts, limits of the Mighats’ adjacencies as well as serving the purpose of the study may only be done through adopting a descriptive library-based research approach towards jurisprudential propositions of Islamic denominations. Thus, the issue is inferred from narrations on adjacency rather than Masjid-ul Shajarah per se. what is stipulated in the narrations does not impose limitations and will be considered a prevailing trait in accordance with context cohesion presumption. And, there is reason to resort to the principles.</span>نخستین عمل در مناسک حج و عمره، احرام است. امام صادق<span class="تهیت">(ع)</span> فرمود: احرام از میقاتهای پنجگانهای که رسول خدا معین کرده، انجام می شود. هر مسلمانی باید برای انجام مناسک حج مواقیت را بشناسد و از آنجا محرم شود»؛ و در حریم یار بدون احرام نمی توان وارد شد؛ اما کسانی که به هر دلیلی نتوانند از مواقیت منصوص محرم شوند، آیا می توانند از محاذات میقات محرم شوند و به میقات نروند یا باید به محاذات هر میقات رسیدند، از همانجا محرم شوند؟ مشهور فقیهان امامیه و عامه و به اجماع آنها، احرام از محاذی مواقیت را احرام از خود مواقیت دانسته اند و میقاتیت را دخیل در حکم ندانسته اند. گرچه میقات بودن محاذی مسجد شجره از بین مواقیت اتفاقی است، ولی در بقیه مواقیت میقات بودن محاذات آنها اختلافی است و خود معرکه آرای فقیهان است؛ هرچند سیره مسلمین نیز اینگونه نبوده است که حتماً به میقات بروند.<br /> شناخت حکم احرام از محاذات مواقیت از دیرباز تاکنون فقیهان و مکلفین مذاهب اسلامی را با مشکلاتی مواجه ساخته است. بررسی اقوال و انظار فقهای مذاهب اسلامی و حدود و ثغور محاذات مواقیت و نیل به این مقصود، در سایهسار توصیف گزاره های فقه مذاهب اسلامی، با گردآوری داده های کتابخانه ای میسر است. نتیجه اینکه موضوع در روایات محاذات است نه مسجد شجره و قیود در روایت ظهور در احترازیت ندارد و به قرینه وحدت سیاق حمل بر قیود غالبی خواهد شد و دیگر جایی برای تمسک به اصول باقی نمی ماند.حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17683120180522Jurisprudential Investigation into praying loudly in the infallibles’ (as.) holy shrinesبررسی فقهی بالا بردن صدا در حرم معصومین (ع)396834604FAرضا عندلیبیدانش آموخته سطح ۴ حوزه علمیه قمJournal Article20180218To be in the shrines of the Infallibles (as.) requires some rituals practicing some is obligatory while others recommended. One of them is the adherence to code of conduct and praying not so loud at these holy places. Not praying loudly is logical and religiously acceptable. Yet, whether practicing such a code of conduct is obligatory or recommended in the shrines is point of controversy among Islamic jurists. Seemingly, the controversy stems from different inferenced made from the 2<sup>nd</sup> verse of <em>Hujarat</em> chapter (<em>Surah</em>). According to the said verse, the prohibition of speaking loudly before the Messenger of Allah (PBUH) and his family during their lifetime is absolutely established. However, establishing the prohibition of such a conduct after the demise of the prophet of Islam (PBUH) and Imams (as.) when being at their shrines is dependent on proving the necessity nature of the forbiddance put forth in the said verse, establishing there is no difference between the Messenger of Allah (PBUH) and his family (as.) regarding the above said commandment and generalizability of it after their demise. Though it may look possible to prove the above mentioned premises, it, regarding the prohibition of such a conduct, is assumed in the said chapter that raising voice would show disrespect for them. Thus, the Islamic jurists have not inferred any prohibition from the verse. As the results, we should consider that raising voice while praying in the shrines of the infallibles (as.) is not recommended in a sense of accruing scant reward (<em>Thawab</em>)حضور در حرم های معصومین<span class="تهیت">(ع)</span> دارای آدابی است که رعایت برخی از این آداب، واجب و برخی مستحب است؛ یکی از این آداب، رعایت ادب حضور و بالا نبردن صدا هنگام اشتغال به دعا و ذکر در این اماکن مقدس است. رجحان بالا نبردن صدا، عقلایی و شرعی است؛ اما آنچه مورد اختلاف فقهاست، الزامی یا استحبابی بودن مراعات ادب مزبور در حرمهای معصومین<span class="تهیت">:</span> است. به نظر میرسد منشأ اختلاف، تفاوت برداشت از آیه دوم سوره حجرات است. اثبات حرمت بالابردن صدا در حرم پیامبر خدا<span class="تهیت">۹</span> و اهل بیت ایشان هنگام حضور در حرم آنان متوقف بر اثبات الزامی بودن نهی موجود در آیه، عدم تفاوت رسول خدا<span class="تهیت">(ص)</span> و اهل بیت ایشان در حکم فوق و امکان سریان حکم مستفاد از آیه، به بعد از وفات ایشان است.<br /> گرچه در ابتدا اثبات مقدمات فوق ممکن به نظر میرسد، اما از آنجا که آیه شریفه عرفاً، در حرمت عمل مزبور، در فرضی ظهور دارد که بالا بردن صدا موجب بیحرمتی نسبت به مزور باشد، فقها از آیه شریفه حرمت را برداشت نکردهاند. ازاینرو باید معتقد شویم حکم بالا بردن صدا در حرم معصومین<span class="تهیت">:</span> هنگام دعا و ذکر، کراهت به معنای برخورداری از کمترین ثواب است.حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17683120180522The criterion for validity of Tawaf, by the completion of four times or more than halfملاک صحت طواف، گذر از نصف یا اتمام چهار دور698434605FAمهدی ساجدیعضو گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20180618<span>The present study investigates the law on the continuation of obligatory circumambulation (Tawaf) interrupted due to the occurrence of an excuse. The findings reported through a documentary and library-based research adopting a content analysis approach show that if the religiously responsible adult (Mukalaf) has done circumambulation (Tawaf) three and half times, resuming Tawaf, after the excuse is removed, is valid according to some Islamic jurist; while, is void according to others. The source of controversy is the narrations some of which consider Tawaf valid and fit to be resumed by completing more than half circumambulations and some others the completion of four circumambulations. Considering the said narrations show that Imam’s reasons for the validity of an incomplete Tawaf, based on the phrase “لأنها زادت علی النصف” or “done more than half” as well as the recurrence of “done more than half” in some narrations, manifest in asserting the basis of the ruling and the general criterion for interrupting Tawaf. Thus, the verdicts of jurists who believe doing circumambulation for three and half times is valid and fit to be resumed is more feasible. Also, it can be argued that the wording of the narrations in which completion of the fourth circumambulation is emphasized is not the language for asserting the criterion. Thus, the narrations demonstrating the criterion may customarily form the basis for interpreting such narrations.</span>در تحقیق حاضر حکم ادامه طواف واجبی که در اثر پیشامد عذر، قطع شده است، بررسی میشود. نتایج حاصل از این پژوهش ـ که به صورت اسنادی و کتابخانهای و با تحلیل ادله صورت پذیرفته ـ حاکی از آن است که چنانچه مکلف بیش از سه دور و نیم از طواف را انجام داده باشد، ادامه طواف پس از رفع عذر، مطابق با نظر برخی از فقها صحیح، و طبق نظر برخی دیگر باطل است. منشأ اختلاف، روایاتی است که برخی طواف را با گذر از نصف، و برخی با اتمام چهار دور صحیح و قابل تکمیل دانسته است. دقت در روایات مزبور حاکی از آن است که تعلیل امام<span class="تهیت">۷</span> برای صحت طواف ناقص، با عبارت <span class="نقل-قول-عربی-Char">«لأنها زادت علی النصف»</span> و تکرار عنوان «گذر از نیمه» در برخی از این روایات، ظهور در بیان معیار حکم و ضابطه کلی در قطع طواف دارد. ازاینرو قول فقیهانی که معتقدند طواف انجام گرفته به مقدار سه دور و نیم صحیح و قابل تکمیل است، به صواب نزدیکتر است. همچنین میتوان ادعا کرد: لسان روایاتی که رسیدن به دور چهارم در آن مطرح شده، لسان بیان ملاک نیست. ازاینرو روایات مبین ملاک میتواند عرفاً مفسر برای این دسته از روایات قرار گیرد.<br /> حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17683120180522Ruling over construction a joint building in Mena for the view point of Islamic denominationsحکم ساخت بنای مشترک در منا از نگاه مذاهب اسلامی8510634606FAمهدی عبدیدانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قمJournal Article20180723Mena is a land where many major <em>Hajj</em> rituals are done. Due to the increasing number of pilgrims who would like to practice the Mena-specific rituals there and not being a vast land, huge crowd gather there and cause many problems for pilgrims (<em>Hajji</em>). But, can we construct a joint in this land to solve the problem? Is such a construction permissible? The Saudi Arabian council of senior scholars, resorting to the clues such as preventing any corruptive deeds and <em>Al-Sirah </em>(prophetic biography) as well as a narration from Ayesha, has declared the construction of any building even a joint one in this land prohibited. Yet, the analysis of the clues shows that none of these clues can prove the prohibition of the joint building construction in Mena. In return, the nature of continuity of presumption of innocence as well as generalities of principle of the right to possess things the permissibility or prohibition of which is doubted, generality of easement right, the fixed tradition of Muslims since the time of the Messenger of Allah (PBUH) and a narration from Imam Kazim (as.) are strong reasons for permissibility of constructing a joint building in the land of Mena.منا سرزمینی است که اعمال مهمی از حج تمتع در آن انجام میگیرد. محدود بودن این سرزمین و ازدیاد روزافزون حاجیانی که میخواهند اعمال خاص منا را در در این مکان انجام دهند، ازدحامی عظیم پدید میآورد که منشأ مشکلات فراوانی برای حجاج میشود. اما آیا میتوان با ساخت بنای مشترک در این اراضی، مشکل ازدحام را حل کرد؟ آیا ساخت چنین بنایی جایز است؟<br /> هیئت کبار علمای عربستان سعودی، با تمسک به ادلهای چون سد ذرائع و سیره رسول الله و روایتی از عایشه، به حرمت ساخت هرگونه بنایی، حتی بنای مشترک در این اراضی، فتوا داده است؛ اما با بررسی ادله ایشان، معلوم میشود که هیچ یک از این ادله توان اثبات حکم حرمت برای ساخت بنای مشترک در منا را ندارد و در مقابل، مقتضای برائت اصلیه و عمومات قاعده حل و عمومیت حق ارتفاق و سیره ثابت مسلمین از زمان رسول الله و روایتی از امام کاظم(ع)، ادلههایی قطعی است که جواز ساخت بنای مشترک در اراضی منا را اثبات میکند.حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17683120180522International legal responsibility for Saudi Government for Mina incident in 2015 and its legal prosecution mechanismمسئولیت حقوقی بین المللی دولت عربستان در قبال فاجعه منای 1394 و سازوکار های پیگیری آن10713434608FAپوریا عسکریاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییوحید بَذّاردانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائیمینو خوش لساندانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180522Overcrowding in the MENA during <em>Hajj</em> in 2015 has left many families who were waiting to welcome back home <em>Hajji </em>relatives from Mecca in pain and sorrow. However, the victims were citizens from 30 countries. Still, Iranians were suffered the most by total casualty rate of 464 people. Because of the strict censorship on news of the incident and lack of accountability of Saudi official, the real cause of that is still unknown. Therefore, issues such as mismanagement on the part of Saudi officials and authorities and poorly organizing <em>Hajj</em>, the occurrence of the incident through the pilgrims’ (<em>Hajjis) </em>own fault and treating of the incident force majeure or an event beyond the control are claimed to be the causes of Mena incident, which none of those does not in principle free the Saudi government from accountability. While considering various assumptions about the international responsibility of Saudi government, this paper tries to explore feasibility of judicial or quasi-judicial proceedings in the domestic and international legal bodies.<span>ازدحام جمعیت در منطقه منا، در مراسم حج سال ۱۳۹۴ش/ ۲۰۱۵م، خانواده های بیشماری را که منتظر بازگشت حاجیان خود از سرزمین وحی بودند، داغدار کرد. گرچه اسامی اتباع سی کشور در میان فهرست قربانیان قرار داشت، اما ایرانیان با از دست دادن ۴۶۴ حاجی، در صدر دولت و ملتهای داغدیده قرار گرفتند. به دلیل سانسور شدید اخبار این حادثه و عدم پاسخگویی مقامات عربستان، سبب و مسبب واقعی این واقعه کماکان نامشخص است. ازاینرو مواردی همچون سوء مدیریت مأموران و مقامات عربستان در مدیریت و اجرای مناسب مراسم حج، تقصیر حجاج در ایجاد این فاجعه و حتی تلقی این سانحه به عنوان فورسماژور و یک رویداد خارج از کنترل، در خصوص سبب اصلی این رویداد ذکر شده است که البته هیچکدام از این موارد، علیالاصول نافی مسئولیت دولت عربستان نخواهد بود. در این مقاله سعی شده است با بررسی فروض مختلف مسئولیت بینالمللی دولت عربستان، امکان سنجی پیگرد قضایی و شبه قضایی موضوع در مراجع حقوقی داخلی و بینالمللی مورد مداقه و بررسی قرار گیرد.</span>حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17683120180522The role of pilgrimage on political training of the pilgrimsنقش زیارت در تربیت سیاسی زائر13515734610FAداود حسینیعضو گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20171213Pilgrimage means to make attempt and intention. This term has been used by Muslims since the early Islam. In the Islamic instructions, a lot of rewards and virtues have been promised for making pilgrimage to the shrines of the Exalted prophet, the infallible Imams and their descendants. Thus, the religious scholars and researchers have studied different aspects of this worship. One of the main aspects of this pilgrimage is the training and human developing as well as social domain. In <em>Shia</em> narrative sources, making pilgrimage to the infallibles is reaffirming the commitment to the Imam and declaring their adherence to the commitment made. In other words, it refers to the political aspect of pilgrimage and its role in political training of pilgrims and preparing him/her to enter the political scenes. The present study, which adopted a library-based approach, investigates the role of making pilgrimage to the infallibles in training the pilgrim, and through analysis of qur’anic data and narratives sاow that making pilgrimage to the infallibles can positively affect the political training of the pilgrim that is to make him/her know the political goals of the visited one (such as to promote virtue and prevent vice, to fight tyrannies, to know friends and enemies and to achieve political understanding.)زیارت به معنای قصد کردن کسی و چیزی است و از آغاز اسلام مورد استقبال مسلمانان بوده است. در معارف اسلام برای زیارت پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و امامزادگان فضائل زیادی بیان شده است. ازاینرو عالمان و پژوهشگران این عبادت الهی را از ابعاد مختلف مطالعه کردهاند.<br /> یکی از ابعاد مهم زیارت، بعد تربیتی و انسانسازی فردی و اجتماعی آن است. در منابع روایی شیعه، زیارت معصومین: تجدید عهد با امام و اعلان وفاداری بر عهدی که با او بستهاند، شمرده شده است؛ یعنی بعد سیاسی زیارت و نقشی که زیارت در تربیت سیاسی زائر و آمادهسازی برای حضور در عرصههای سیاسی دارد.<br /> این مقاله، با روش کتابخانهای، به بررسی نقش تربیتی زیارت معصومین: در زائر میپردازد و با تحلیل دادههای قرآنی و روایی، گویای این دیدگاه است که زیارت معصومین:، میتواند در تربیت سیاسی زائر، یعنی آشنایی او با اهداف سیاسی مزور (مانند امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با ظلم و ستم طاغوتها، شناخت دوستان و دشمنان او و رسیدن به شعور و شور سیاسی) مؤثر باشد.