حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685220201121The Analysis of the Hajj Ruling Based on the Premise of the Restriction of Affording
the Equipment for the Journey by Paying More than Usualواکاوی حکم حج در فرض حصر تحصیل زاد و راحله با پرداخت بهای بیش از معمول72536746FAحمید موذنی بیستگانیدانشآموخته سطح ۴ حوزه علمیه قم و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستاننادر مختاری افراکتیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسامی دانشگاه سیستان و بلوچســتانامیرحمزه سالارزائیاستاد گروه فقه و مبانی حقوق اسامی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20190717<span>Nowadays, because of the inflation and market fluctuations, affording the equipment</span><span class="CharOverride-49"> </span><span>for the </span><span class="CharOverride-49">Hajj </span><span>journey is sometimes possible only by paying an exorbitant price, higher than the conventional one. The famous </span><span class="CharOverride-49">Imamiyyah</span><span> scholars are of the opinion that acquiring the equipment for the journey is obligatory, in this assumption, for the capable pilgrims. Some scholars constrain the affording of the equipment to the cases that do not result in any losses and damages. In this research, written in a descriptive-analytical method, it is proven that when affording the equipment for the </span><span class="CharOverride-49">Hajj</span><span> journey leads to losses and hardship, going on the journey is basically not obligatory; therefore, no point is in relying on secondary titles such as “harmless” to prove the obstacles. Also, when it does not result in any harm and embarrassment, the requirement of the principle of </span><span class="CharOverride-49">barā’at </span><span>and/or </span><span class="CharOverride-49">‘estehbāb</span><span> is a non-obligation for the pilgrimage. In sum, going on the </span><span class="CharOverride-49">Hajj </span><span>journey is not obligatory in the aforementioned case.</span><span>امروزه با توجه به تورم و نوسانات بازار، </span><span id="res-298" class="hl refined">گاهی</span><span> </span><span id="res-303" class="hl refined">تحصیل</span><span> اسباب حج، منحصر در پرداخت </span><span id="res-335" class="hl refined">بهای</span><span> گزاف و بالاتر از </span><span id="res-357" class="spell-err hl">ثمنالمثل</span><span> است. مشهور </span><span id="res-377" class="hl refined">فقهای</span><span> </span><span id="res-383" class="hl refined">امامیه</span><span>، معتقدند </span><span id="res-399" class="hl refined">تحصیل</span><span> زاد و راحله در فرض مذکور، بر </span><span id="res-434" class="hl refined">کسی</span><span> که قادر به </span><span id="res-449" class="hl refined">تحصیل</span><span> باشد، واجب است. البته </span><span id="res-477" class="hl refined">برخی</span><span>، وجوب </span><span id="res-488" class="hl refined">تحصیل</span><span> زاد و راحله را به عدم ضرر و حرج منوط </span><span id="res-531" class="spell-err hl">کردهاند</span><span>. در </span><span id="res-543" class="hl refined">این</span><span> پژوهش، که به روش </span><span id="res-564" class="hl refined">توصیفی</span><span> ـ </span><span id="res-573" class="hl refined">تحلیلی</span><span> به نگارش </span><span id="res-589" class="style-err hl">در</span><span id="res-591" class="hl style-err"> </span><span id="res-592" class="hl style-err">آمده</span><span>، </span><span id="res-598" class="style-err hl">اثبات</span><span id="res-603" class="hl style-err"> </span><span id="res-604" class="hl style-err">شده</span><span> </span><span id="res-608" class="style-err hl">در</span><span id="res-610" class="hl style-err"> </span><span id="res-611" class="hl refined">جایی</span><span> که </span><span id="res-619" class="hl refined">تحصیل</span><span> زاد و راحله، مستلزم ضرر و حرج باشد، اساساً </span><span id="res-668" class="hl refined">مقتضی</span><span> وجوب حج وجود ندارد؛ لذا تمسک به </span><span id="res-706" class="hl refined">عناوین</span><span> </span><span id="res-713" class="hl refined">ثانویه</span><span> </span><span id="res-720" class="hl refined">نظیر</span><span> </span><span id="res-725" class="spell-err hl">لاضرر</span><span> جهت اثبات وجود مانع، </span><span id="res-752" class="hl refined">وجهی</span><span> ندارد. و </span><span id="res-766" class="style-err hl">در</span><span id="res-768" class="hl style-err"> </span><span id="res-769" class="hl refined">جایی</span><span> که مستلزم ضرر و حرج نباشد، </span><span id="res-801" class="hl refined">مقتضای</span><span> اصل برائت و </span><span id="res-820" class="hl refined">یا</span><span> </span><span id="res-823" class="spell-err hl">استصحاب</span><span>، عدم وجوب حج است. </span><span id="res-849" class="style-err hl">در</span><span id="res-851" class="hl style-err"> </span><span id="res-852" class="hl style-err">هر</span><span id="res-854" class="hl style-err"> </span><span id="res-855" class="hl style-err">صورت</span><span>، انجام حج در فرض مذکور واجب </span><span id="res-888" class="hl refined">نیست</span><span>.</span>حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685220201121The Nature and Rulings of Insulting the Sanctities of Other Muslimsماهیت و حکم توهین به مقدسّات سایر مسلمانان274644959FAمهدی درگاهیاستاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دانش آموخته سطح چهار حوزوی و استادیار جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20191105<span>Insulting the sanctities of other Muslims, as a way to express abhorrence and lack of sanctity of a particular example among other religions and by the provoking of politicians and ill-wishers of the Muslim </span><span class="CharOverride-49">Ummah,</span><span> has always been promoted as one of the ways to express hatred and dislike of that particular example. It is particularly popular among Muslims. This belief is due to the lack of comprehensive and integrated researches on this subject; therefore, recognizing the nature, causes, and rulings of insulting the sanctities of other Muslims is necessary to make an appropriate reaction. This research aimed to recognize the concept and nature of insulting and expressing its examples and the rulings in the Islamic jurisprudence. Achieving this goal is possible by the description and analysis of the library data collected. Citing the verses of the Qur’an, the </span><span class="CharOverride-49">Sunnah </span><span>of the Infallibles (AS), and the lawful way of life </span><span class="CharOverride-49">sirah mutasharria’</span><span>, the research confirmed that insulting the sanctities of other Muslims is forbidden under any headings.</span><span>از دیرباز تاکنون، در میان مسلمانان توهین به مقدسات دیگر مذاهب با <span id="res-323" class="hl refined">تهییج</span> سیاستمداران و بدخواهان امت اسلام، <span id="res-363" class="style-err hl">به</span><span id="res-365" class="hl style-err"> </span><span id="res-366" class="hl style-err">عنوان</span> یکی از <span id="res-379" class="spell-err hl">روشهای</span> ابراز انزجار و تنفّر رواج یافته و این عقیده، <span id="res-431" class="spell-err hl">ازآنروست</span> که تحقیقی <span id="res-450" class="spell-err hl">موسّع</span> و یکپارچه <span id="res-466" class="style-err hl">در</span><span id="res-468" class="hl style-err"> </span><span id="res-469" class="hl style-err">این</span><span id="res-472" class="hl style-err"> </span><span id="res-473" class="hl style-err">باره</span> صورت نگرفته! <span id="res-491" class="spell-err hl">ازاینرو</span>، بازشناخت ماهیت، عوامل و حکم توهین به مقدسات دیگر مسلمانان، <span id="res-559" class="spell-err hl">مسئلهای</span> نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی درخور است. این تحقیق <span id="res-618" class="style-err hl">با</span><span id="res-620" class="hl style-err"> </span><span id="res-621" class="hl style-err">هدف</span> شناخت مفهوم و ماهیت توهین و بیان مصادیق آن و حکم آن در فقه اسلامی صورت پذیرفته و نیل به این مقصد در سایه توصیف و تحلیل با گردآوری <span id="res-755" class="spell-err hl">دادههای</span> <span id="res-763" class="spell-err hl">کتابخانهای</span> میسّر شده و <span id="res-786" class="spell-err hl">نتیجه</span> آن، اثبات حرمت توهین به مقدسات دیگر مسلمانان، تحت هر عنوان، با استناد به <span id="res-865" class="spell-err hl">گزارههای</span> قرآنی و سنت معصومان</span><span class="تهیت">(ع)</span><span> و سیره متشرعه است.</span>حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685220201121The Jurisprudential Analysis of Entering Ihram from Dhat al-Riqaواکاوی فقهی احرام از ذات عرق476946281FAمحمدرضا کاظمی گلوردیاستادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسامی واحد مشهدسمیه صادقیدانشجوی دکتری فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسامی واحد مشهدJournal Article19700101<span>Dhat al-Riqa is a part of Wadi al-Aqiq called by the Holy Prophet (S) the Miqat of the people from Nejd and Iraq. The Sunnis, by consensus, consider it as the place of entering </span><span class="CharOverride-49">ihram</span><span>; however, </span><span class="CharOverride-49">Imamiyyah</span><span> jurists provide three propositions: the famous jurists specify the permission of entering </span><span class="CharOverride-49">ihram</span><span> from Dhat al-Riqa in an optional way. According to the interpretations of some jurists, entering </span><span class="CharOverride-49">ihram</span><span> is obligatory before Daht al-Riqa in a non-</span><span class="CharOverride-49">taqiyyah</span><span> case or an illness state; while a few contemporary jurists refer to the necessity of entering </span><span class="CharOverride-49">ihram</span><span> from Dhat al-Riqa in the condition of </span><span class="CharOverride-49">taqiyyah</span><span>. Examining the three propositions, this research revealed that the first one was accepted, the second one was put aside and a hidden meaning was considered, and the third one did not contradict the permission of entering </span><span class="CharOverride-49">ihram</span><span> from Dhat al-Riqa in an optional way; that is, entering </span><span class="CharOverride-49">ihram</span><span> is permissible from Dhat al-Riqa as an option while it is obligatory in the state of </span><span class="CharOverride-49">taqiyyah</span><span>; though, </span><span class="CharOverride-49">taqiyyah</span><span> has no justification in the present age.</span><span>ذات عِرق <span id="res-267" class="hl refined">بخشی</span> از <span id="res-275" class="hl refined">وادی</span> <span id="res-280" class="hl refined">عقیق</span> است که <span id="res-292" class="hl refined">پیامبر</span> اکرم(ص)</span><span> آن را <span id="res-867" class="hl refined">میقات</span> اهل نجد و عراق <span id="res-888" class="style-err hl">قرار</span><span id="res-892" class="hl style-err"> </span><span id="res-893" class="hl style-err">داد</span>. اهل سنت به اجماع، آن را محل احرام <span id="res-932" class="hl refined">میدانند</span>؛ <span id="res-941" class="hl refined">ولی</span> از ظاهر عبارات <span id="res-960" class="hl refined">فقهای</span> <span id="res-966" class="hl refined">امامیه</span> <span id="res-973" class="num-err hl">سه</span> قول متصور است: مشهور فقها به جواز احرام از ذات عِرق در حال <span id="res-1035" class="hl refined">اختیار</span> <span id="res-1042" class="hl refined">تصریح</span> <span id="res-1048" class="spell-err hl">کردهاند</span>؛ از <span id="res-1060" class="hl refined">تعابیر</span> <span id="res-1067" class="hl refined">عدهای</span> از فقها وجوب احرام از قبل ذات عرق در حال <span id="res-1114" class="hl refined">غیر</span> <span id="res-1118" class="hl refined">تقیه</span> <span id="res-1123" class="hl refined">یا</span> <span id="res-1126" class="hl refined">بیماری</span> <span id="res-1133" class="hl refined">فهمیده</span> <span id="res-1140" class="hl refined">میشود</span> و <span id="res-1148" class="hl refined">معدودی</span> از <span id="res-1158" class="hl refined">فقهای</span> معاصر، <span id="res-1171" class="hl refined">اشاراتی</span> به وجوب احرام از ذات عرق هنگام <span id="res-1210" class="hl refined">تقیه</span> دارند. پس از <span id="res-1228" class="hl refined">بررسی</span> اقوال و ادله، قول <span id="res-1252" class="num-err hl">اول</span> <span id="res-1256" class="hl refined">پذیرفته</span> شد. از ظاهر قول <span id="res-1280" class="num-err hl">دوم</span> دست برداشته شد و بر <span id="res-1304" class="hl refined">معنای</span> <span id="res-1310" class="hl refined">غیر</span> ظاهر حمل <span id="res-1323" class="hl refined">گردید</span>. <span id="res-1330" class="hl refined">همچنین</span> قول <span id="res-1341" class="num-err hl">سوم</span> <span id="res-1345" class="hl refined">منافاتی</span> با جواز احرام از ذات عرق در حال <span id="res-1385" class="hl refined">اختیار</span> ندارد؛ <span id="res-1399" class="hl refined">بدین</span><span id="res-1403" class=" hl"> </span><span id="res-1404" class=" hl">صورت</span> که احرام از ذات عرق در حال <span id="res-1436" class="hl refined">اختیار</span>، <span id="res-1444" class="hl refined">جایز</span> است و در حال <span id="res-1462" class="hl refined">تقیه</span> واجب؛ هرچند در عصر حاضر <span id="res-1491" class="hl refined">تقیه</span>، <span id="res-1497" class="hl refined">وجهی</span> ندارد.</span>حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685220201121The Jurisprudential Analysis of the Participation of Women in the Arbaeen Marchبررسی فقهی حضور بانوان در راهپیمایی اربعین719446282FAلیلا ثمنیاستادیار پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س)،تهران، ایران0000-0001-5016-0449معصومه شهریاریدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوق خانواده ، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایرانJournal Article20200525<span>The presence or absence of women in political and social activities is a controversial issue discussed by many jurists. One of the cases is the presence of women in the Arbaeen march. In this regard, the jurists’ opinions are generally divided into three categories: Some consider the presence of women in the Arbaeen march as haram; while, some others believe in their presence in this ceremony, and the third group believes in the preference of their presence in this pilgrimage. Conducted based on documents, this descriptive-analytical research evaluates and criticizes the arguments of the three groups. The findings of the study indicate no conclusive and inviolable reason for the illegitimacy of the presence of women in the Arbaeen march. There is also evidence to support the permission as the first ruling. In a conclusion, in the case of the secondary titles regarding the presence of women in the Arbaeen march, such as the occurrence of corruption, the second ruling is accepted; and, in case of the secondary titles, such as the obligation to preserve the dignity of Muslims and their community and keeping Imam Hussein’s</span><span lang="ar-SA"> </span><span>School alive, the second ruling is the preference of the presence of women in the march; and this preference may advance to the point of necessity and collective duty.</span><span>مسئله حضور <span id="res-269" class="hl refined">یا</span> عدم حضور بانوان در <span id="res-291" class="hl refined">فعالیتهای</span> <span id="res-301" class="hl refined">سیاسی</span> و <span id="res-309" class="hl refined">اجتماعی</span>، از مسائل <span id="res-327" class="hl refined">مناقشهبرانگیزی</span> است که از <span id="res-352" class="hl refined">دیرباز</span> محل بحث فقها بوده است. <span id="res-382" class="hl refined">یکی</span> از <span id="res-389" class="hl refined">این</span> <span id="res-393" class="hl refined">فعالیتها</span> حضور بانوان در <span id="res-417" class="hl refined">پیادهروی</span> <span id="res-426" class="hl refined">اربعین</span> است. در <span id="res-441" class="hl refined">این</span> <span id="res-445" class="hl refined">زمینه</span> <span id="res-451" class="style-err hl">به</span><span id="res-453" class="hl style-err"> </span><span id="res-454" class="hl style-err">طور</span><span id="res-457" class=" hl"> </span><span id="res-458" class="hl refined">کلی</span> <span id="res-462" class="hl refined">میتوان</span> <span id="res-469" class="hl refined">آرای</span> فقها را به <span id="res-485" class="num-err hl">سه</span> دسته <span id="res-493" class="hl refined">تفکیک</span> کرد: <span id="res-504" class="hl refined">گروهی</span> حضور بانوان را در <span id="res-528" class="hl refined">راهپیمایی</span> <span id="res-538" class="hl refined">اربعین</span> حرام <span id="res-550" class="hl refined">میدانند</span>. در مقابل، <span id="res-569" class="hl refined">گروهی</span> قائل به جواز حضور بانوان در <span id="res-603" class="hl refined">این</span> مراسم، و دسته <span id="res-621" class="num-err hl">سوم</span> قائل به رجحان حضور بانوان در <span id="res-654" class="hl refined">پیادهروی</span> <span id="res-663" class="hl refined">اربعین</span> هستند. <span id="res-677" class="hl refined">این</span> پژوهش با روش <span id="res-694" class="hl refined">توصیفی</span> ـ <span id="res-703" class="hl refined">تحلیلی</span> و <span id="res-712" class="style-err hl">به</span><span id="res-714" class="hl style-err"> </span><span id="res-715" class="hl style-err">صورت</span> <span id="res-720" class="hl refined">اسنادی</span>، ادله <span id="res-733" class="hl refined">قائلین</span> <span id="res-740" class="num-err hl">سه</span> <span id="res-743" class="hl refined">دیدگاه</span> را <span id="res-753" class="hl refined">ارزیابی</span> و نقد کرده است. <span id="res-777" class="hl refined">یافتههای</span> پژوهش <span id="res-792" class="hl refined">حاکی</span> از <span id="res-800" class="hl refined">این</span> امر است که <span id="res-815" class="hl refined">دلیل</span> قاطع و <span id="res-827" class="hl refined">خدشهناپذیری</span> بر عدم <span id="res-846" class="hl refined">مشروعیت</span> حضور بانوان در مراسم <span id="res-875" class="hl refined">اربعین</span> در دست <span id="res-889" class="hl refined">نیست</span>. <span id="res-895" class="hl refined">همچنین</span> <span id="res-902" class="hl refined">دلایلی</span> وجود دارد که جواز را <span id="res-930" class="style-err hl">به</span><span id="res-932" class="hl style-err"> </span><span id="res-933" class="hl style-err">عنوان</span> حکم <span id="res-943" class="hl refined">اولی</span> <span id="res-948" class="hl refined">تأیید</span> <span id="res-954" class="hl refined">میکند</span>. <span id="res-961" class="hl refined">نتیجه</span> <span id="res-967" class="hl refined">اینکه</span> در صورت عروض <span id="res-986" class="hl refined">عناوین</span> <span id="res-993" class="hl refined">ثانوی</span> بر حضور زنان در <span id="res-1015" class="hl refined">راهپیمایی</span> <span id="res-1025" class="hl refined">اربعین</span> همچون وقوع در مفسده، حکم <span id="res-1057" class="hl refined">ثانوی</span>، حرمت است و در صورت عروض عنوان <span id="res-1094" class="hl refined">ثانوی</span> همچون وجوب حفظ عزت مسلمانان و جامعه مسلمانان <span id="res-1145" class="style-err hl">و</span><span id="res-1146" class="hl style-err"> </span><span id="res-1147" class="hl style-err">زنده</span> <span id="res-1152" class="style-err hl">نگه</span><span id="res-1155" class="hl style-err"> </span><span id="res-1156" class="hl style-err">داشتن</span> مکتب <span id="res-1167" class="hl refined">امام حسین</span></span><span class="تهیت"><span id="res-1461" class="num-err hl">(ع)</span></span><span>، حکم <span id="res-1733" class="hl refined">ثانوی</span>، رجحان حضور بانوان در <span id="res-1761" class="hl refined">راهپیمایی</span> است و <span id="res-1777" class="hl refined">این</span> رجحان در <span id="res-1790" class="hl refined">شرایطی</span> ممکن است تا حد ضرورت و وجوب <span id="res-1825" class="hl refined">کفایی</span> <span id="res-1831" class="hl refined">پیشروی</span> کند</span>حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685220201121Seeking Asylum According to International Law and Islam Relying on Asylum in the Shrine of Meccaپناهندگی در حقوق بین الملل و اسلام با تاکید بر پناهندگی در حرم مکی9512546284FAجعفر زنگنه شهرکیاستادیار گروه حقوق دانشگاه علوم اسامی رضویمجتبی افشاردانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه علوم اسامی رضویJournal Article20200327<span>The long history of seeking asylum in the relations of nations indicates a customary system accepted by human societies, an issue addressed in the contemporary international law by the ratification of the 1951 Refugee Convention. Prior to the development of the documents of international law, seeking asylum was considered in the divine religions, especially in Islam, and enjoyed special provisions. Among them, one can refer to the legislation of the contract of protection, a kind of commitment to protecting foreigners in the international relations of Islam. Another type of seeking asylum in Islam is to seek refuge in the holy places; and in this regard, asylum in the sanctuary of the Shrine of Mecca follows special rules. The main purpose of this analytical-descriptive research is to analyze the different dimensions of seeking asylum in the Shrine of Mecca to make a ground for developing the common rules from the jurisprudence perspective of the Islamic religions. According to Islamic law, the one who enters this sacred place is safe and secure; the security, that in addition to legislation, is evidenced regarding the genesis and includes non-Muslims, especially the People of the Book, despite some disagreements. Of course, the security of the refugee, seeking asylum in the Shrine of Mecca, remains valid as long as he observes the sanctity of the place. Accordingly, if one commits a crime inside the sanctuary area and violates its sanctity, he will not be protected anymore.</span><span>سابقه </span><span id="res-264" class="hl refined">طولانی</span><span> </span><span id="res-271" class="hl refined">پناهندگی</span><span> در </span><span id="res-283" class="hl refined">تاریخ</span><span> روابط </span><span id="res-295" class="spell-err hl">ملتها</span><span> </span><span id="res-301" class="hl refined">حاکی</span><span> از نظام </span><span id="res-314" class="hl refined">عرفی</span><span> مقبول جوامع </span><span id="res-331" class="hl refined">بشری</span><span> در </span><span id="res-339" class="hl refined">این</span><span> خصوص است؛ </span><span id="res-353" class="hl refined">موضوعی</span><span> که در حقوق </span><span id="res-371" class="hl refined">بینالملل</span><span> معاصر با </span><span id="res-389" class="hl refined">تصویب</span><span> </span><span id="res-395" class="hl refined">کنوانسیون</span><span> مربوط به وضع پناهندگان در سال </span><span id="res-435" class="num-err hl">۱۹۵۱</span><span> مورد اهتمام </span><span id="res-452" class="style-err hl">واقع</span><span id="res-456" class="hl style-err"> </span><span id="res-457" class="hl style-err">شده</span><span> است. </span><span id="res-466" class="hl refined">پیش</span><span> از اسناد حقوق </span><span id="res-484" class="hl refined">بینالملل</span><span>، </span><span id="res-494" class="hl refined">پناهندگی</span><span> در </span><span id="res-506" class="hl refined">ادیان</span><span> </span><span id="res-512" class="hl refined">الهی</span><span> </span><span id="res-517" class="style-err hl">به</span><span id="res-519" class="hl style-err"> </span><span id="res-520" class="hl style-err">خصوص</span><span> در </span><span id="res-528" class="hl refined">دین</span><span> اسلام </span><span id="res-538" class="style-err hl">مورد</span><span id="res-542" class="hl style-err"> </span><span id="res-543" class="hl style-err">توجه</span><span> بوده و </span><span id="res-555" class="hl refined">دارای</span><span> احکام </span><span id="res-567" class="hl refined">ویژهای</span><span id="res-573" class=" hl"> </span><span id="res-574" class=" hl">است</span><span>. </span><span id="res-579" class="style-err hl">از</span><span id="res-581" class="hl style-err"> </span><span id="res-582" class="hl style-err">جمله</span><span> </span><span id="res-587" class="hl refined">این</span><span> احکام، </span><span id="res-598" class="hl refined">تشریع</span><span> قرارداد امان است که </span><span id="res-624" class="hl refined">نوعی</span><span> تعهد به </span><span id="res-637" class="hl refined">حمایت</span><span> از </span><span id="res-646" class="hl refined">بیگانگان</span><span> در روابط </span><span id="res-664" class="hl refined">بینالمللی</span><span> اسلام است. نوع </span><span id="res-689" class="hl refined">دیگر</span><span> </span><span id="res-694" class="hl refined">پناهندگی</span><span> در اسلام، پناهنده شدن به </span><span id="res-728" class="hl refined">مکانهای</span><span> مقدس است و در </span><span id="res-750" class="hl refined">این</span><span> خصوص </span><span id="res-759" class="hl refined">پناهندگی</span><span> به حرم </span><span id="res-775" class="hl refined">مکی</span><span> </span><span id="res-779" class="hl refined">دارای</span><span> قواعد خاص است. </span><span id="res-800" class="hl refined">بررسی</span><span> ابعاد مختلف </span><span id="res-818" class="hl refined">پناهندگی</span><span> در حرم </span><span id="res-834" class="hl refined">مکی</span><span> به روش </span><span id="res-845" class="hl refined">تحلیلی</span><span>- </span><span id="res-853" class="hl refined">توصیفی</span><span> </span><span id="res-860" class="style-err hl">به</span><span id="res-862" class="hl style-err"> </span><span id="res-863" class="hl style-err">منظور</span><span> </span><span id="res-869" class="hl refined">ایجاد</span><span> </span><span id="res-875" class="hl refined">زمینه</span><span> </span><span id="res-881" class="hl refined">تدوین</span><span> قواعد مشترک </span><span id="res-899" class="hl refined">پناهندگی</span><span> در حرم </span><span id="res-915" class="hl refined">مکی</span><span> از منظر فقه مذاهب </span><span id="res-937" class="hl refined">اسلامی</span><span> هدف </span><span id="res-948" class="hl refined">اصلی</span><span> </span><span id="res-953" class="hl refined">این</span><span> پژوهش است. بر اساس </span><span id="res-976" class="hl refined">تصریح</span><span> منابع حقوق اسلام </span><span id="res-1000" class="hl refined">کسی</span><span> که وارد </span><span id="res-1012" class="hl refined">این</span><span> </span><span id="res-1016" class="hl refined">حریم</span><span> مقدس شود، از تعرض مصون بوده و از </span><span id="res-1054" class="hl refined">امنیت</span><span> برخوردار است؛ </span><span id="res-1074" class="hl refined">امنیتی</span><span> که علاوه بر </span><span id="res-1093" class="hl refined">تشریع</span><span>، در مقام </span><span id="res-1108" class="hl refined">تکوین</span><span> </span><span id="res-1114" class="hl refined">نیز</span><span> </span><span id="res-1118" class="hl refined">قرائنی</span><span> بر آن دلالت دارد و </span><span id="res-1144" class="hl refined">علیرغم</span><span> وجود </span><span id="res-1156" class="hl refined">برخی</span><span> </span><span id="res-1161" class="style-err hl">اختلاف</span><span id="res-1167" class="hl style-err"> </span><span id="res-1168" class="hl style-err">نظرها</span><span>، شامل </span><span id="res-1180" class="hl refined">غیر</span><span id="res-1183" class=" hl"> </span><span id="res-1184" class=" hl">مسلمانان</span><span> </span><span id="res-1193" class="style-err hl">به</span><span id="res-1195" class="hl style-err"> </span><span id="res-1196" class="hl refined">ویژه</span><span> اهل کتاب </span><span id="res-1210" class="hl refined">نیز</span><span> </span><span id="res-1214" class="hl refined">میشود</span><span>. البته </span><span id="res-1227" class="hl refined">امنیت</span><span> پناهنده به حرم </span><span id="res-1248" class="hl refined">مکی</span><span> تا </span><span id="res-1255" class="hl refined">زمانی</span><span> </span><span id="res-1261" class="hl refined">باقی</span><span> است که پناهنده، حرمت حرم را </span><span id="res-1294" class="spell-err hl">نگهدارد</span><span>. بر </span><span id="res-1306" class="hl refined">این</span><span> اساس اگر </span><span id="res-1319" class="hl refined">کسی</span><span> در داخل منطقه حرم مرتکب جرم و </span><span id="res-1353" class="hl refined">جنایت</span><span> گردد و حرمت حرم را هتک کند، </span><span id="res-1387" class="hl refined">مصونیت</span><span> </span><span id="res-1394" class="hl refined">وی</span><span> </span><span id="res-1397" class="hl refined">نیز</span><span> سلب </span><span id="res-1405" class="hl refined">میگردد</span><span>.</span>حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685220201121A Pilgrimage to Baqīʿ, the Study of Saudi Arabia’s Performanceزیارت بقیع؛ مطالعه عملکرد کشور عربستان در پرتو نظام بینالمللی حقوق بشر12715446276FAمحسن قائمیاستادیار مدعو دانشگاه علوم اسامی رضوی و مدرس حوزه علمیه قمJournal Article20200822<span>Depending on a tourist’s destinations and intentions, tourism has different legal principles and ideas. Although, due to the lack of the subject matter of the legal rules of pilgrimage, the legal analysis of the pilgrims’ rights is accompanied by more doctrinal and customary propositions; the main rules of international law on tourism and the requirements of human rights regarding freedom of expression, religion and belief are applicable to the </span><span class="CharOverride-49">Baqīʿ</span><span class="CharOverride-49"> </span><span>pilgrims. Accordingly, the aim of this study is to explain the nature of the </span><span class="CharOverride-49">Baqīʿ </span><span>region in the framework of international law and to analyze the duties of the Saudi government and the rights and freedom of the pilgrims with emphasis on the performance of Saudi Arabia. Based on a descriptive-analytical method of research and the library sources, this research recognizes the nature of the </span><span class="CharOverride-49">Baqīʿ</span><span> region as an international region and confirms the necessity of the rights such as equal treatment, dignity, civilized behaviors, and freedom to enter and exit.</span><span id="res-331" class="hl refined">گردشگری</span>، بسته به مقاصد و <span id="res-356" class="hl refined">انگیزههای</span> گردشگر، اصول و <span id="res-381" class="hl refined">انگارههای</span> <span id="res-391" class="hl refined">متفاوتی</span> از <span id="res-402" class="hl refined">حیث</span> <span id="res-406" class="hl refined">حقوقی</span> <span id="res-412" class="hl refined">مییابد</span>. گرچه به <span id="res-428" class="hl refined">دلیل</span> موضوعه نبودن قواعد <span id="res-452" class="hl refined">حقوقی</span> <span id="res-458" class="hl refined">زیارت</span>، <span id="res-465" class="hl refined">تحلیل</span> <span id="res-471" class="hl refined">حقوقی</span> <span id="res-477" class="hl refined">حقهای</span> زائران با <span id="res-493" class="hl refined">گزارههایی</span> <span id="res-503" class="hl refined">بیشتر</span> <span id="res-509" class="hl refined">دکترینال</span> و <span id="res-520" class="hl refined">نیز</span> <span id="res-524" class="hl refined">عرفی</span> همراه است، <span id="res-540" class="style-err hl">با</span><span id="res-542" class="hl style-err"> </span><span id="res-543" class="hl refined">این</span><span id="res-546" class="hl style-err"> </span><span id="res-547" class="hl style-err">وجود</span> به نظر <span id="res-559" class="hl refined">میرسد</span> عمده قواعد حقوق <span id="res-581" class="hl refined">بینالملل</span> <span id="res-590" class="hl refined">گردشگری</span> و اقتضائات حقوق <span id="res-614" class="hl refined">بشری</span> <span id="res-619" class="hl refined">آزادی</span> <span id="res-625" class="hl refined">بیان</span>، مذهب و <span id="res-638" class="hl refined">عقیده</span> در خصوص زائران <span id="res-659" class="hl refined">بقیع</span> <span id="res-664" class="style-err hl">قابل</span><span id="res-668" class="hl style-err"> </span><span id="res-669" class="hl style-err">اجرا</span> باشد. بر <span id="res-683" class="hl refined">این</span> اساس مسئله <span id="res-698" class="hl refined">تحقیق</span> حاضر، نخست <span id="res-715" class="hl refined">تبیین</span> <span id="res-721" class="hl refined">ماهیت</span> منطقه <span id="res-733" class="hl refined">بقیع</span> در چارچوب حقوق <span id="res-753" class="hl refined">بینالملل</span>، و سپس <span id="res-769" class="hl refined">بررسی</span> <span id="res-775" class="hl refined">تکالیف</span> دولت عربستان و برابر آن، <span id="res-807" class="hl refined">حقها</span> و <span id="res-814" class="hl refined">آزادیهای</span> زائران با <span id="res-833" class="hl refined">تأکید</span> بر عملکرد عربستان است.<br /> نگاشته <span id="res-1203" class="hl refined">پیش</span> رو <span id="res-1210" class="hl refined">مبتنی</span> بر روش توصیفی-تحلیلی و <span id="res-1239" class="hl refined">کتابخانهای</span>، <span id="res-1251" class="hl refined">ماهیت</span> <span id="res-1257" class="hl refined">سرزمین</span> <span id="res-1264" class="hl refined">بقیع</span> را از <span id="res-1275" class="hl refined">قبیل</span> منطقه <span id="res-1286" class="hl refined">بینالمللی</span> (در صورت <span id="res-1305" class="hl refined">پیگیری</span>) <span id="res-1313" class="hl refined">میداند</span> و ضرورت <span id="res-1328" class="hl refined">برخورداری</span> از <span id="res-1341" class="hl refined">حقوقی</span> همچون رفتار برابر، حق کرامت، حق بروز <span id="res-1384" class="hl refined">رفتارهای</span> <span id="res-1393" class="hl refined">تمدنی</span> و <span id="res-1401" class="hl refined">آزادی</span> ورود و خروج را مسلم <span id="res-1427" class="hl refined">میانگارد</span>.حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685220201121The Typology of the Transfer of the Corpses to Medina
throughout the History of Islamگونهشناسی انتقال جنازه به مدینه در طول تاریخ اسلام15518946275FAعمار ابوطالبیدکترای شیعه شناسیمهدی فرمانیاندانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20200204The transfer of the corpses to be buried in the holy shrines of Iraq is a well-known event, but our knowledge on their transfer to Medina is very little or may even be inconsiderable. The analysis of the first-hand library sources about the history of Medina, the translated texts, and the classes and the genealogies by the descriptive-analytical method reveals that the great figures of the Companions, followers, jurists, and narrators were interested in being buried in the <span class="CharOverride-49">Baqīʿ</span> Cemetery and their bodies were transferred to Medina and buried there. This transfer, sometimes from distant areas like India, Cairo, Damascus, and Maragheh was being conducted by the will of the deceased ones. After the circumambulation of the Kaaba and waqf in Arafat, some corpses were being transferred to the city, welcomed by the people, and buried in the<span class="CharOverride-49"> Baqīʿ</span> Cemetery following the circumambulation and prayer in the Prophetic Shrine. The historical, religious, and social typologies, as well as the analysis of the bodies transferred to Medina will confirm the acceptability of this idea among Muslims<span lang="ar-SA">.</span>
<span lang="ar-SA"> </span><span>انتقال جنازه </span><span id="res-271" class="hl refined">برای</span><span> دفن در </span><span id="res-283" class="spell-err hl">اعتاب</span><span> مقدسه عراق، </span><span id="res-301" class="hl refined">امری</span><span> </span><span id="res-306" class="style-err hl">شناخته</span><span id="res-312" class="hl style-err"> </span><span id="res-313" class="hl style-err">شده</span><span> است، اما </span><span id="res-326" class="hl refined">آگاهی</span><span> ما نسبت به انتقال جنازه به </span><span id="res-359" class="hl refined">مدینه</span><span> </span><span id="res-365" class="hl refined">بسیار</span><span> اندک بوده و </span><span id="res-383" class="hl refined">شاید</span><span> تاکنون راجع به آن </span><span id="res-406" class="hl refined">چیزی</span><span> </span><span id="res-411" class="hl refined">نشنیده</span><span> </span><span id="res-418" class="hl refined">باشیم</span><span>. </span><span id="res-425" class="hl refined">بررسی</span><span> </span><span id="res-431" class="hl refined">کتابخانهای</span><span> منابع </span><span id="res-448" class="style-err hl">دست</span><span id="res-451" class="hl style-err"> </span><span id="res-452" class="num-err hl">اول</span><span> </span><span id="res-456" class="hl refined">تاریخ</span><span> </span><span id="res-462" class="hl refined">مدینه</span><span>، </span><span id="res-469" class="spell-err hl">تراجم</span><span>، طبقات و انساب به روش </span><span id="res-497" class="hl refined">توصیفی</span><span> </span><span id="res-504" class="hl refined">تحلیلی</span><span>، نشان </span><span id="res-517" class="hl refined">میدهد</span><span> </span><span id="res-523" class="hl refined">بزرگانی</span><span> از صحابه، </span><span id="res-541" class="hl refined">تابعین</span><span>، فقها و </span><span id="res-556" class="hl refined">محدثین</span><span>، نسبت به دفن در </span><span id="res-579" class="hl refined">بقیع</span><span> رغبت داشته و </span><span id="res-597" class="hl refined">پیکر</span><span> آنها به </span><span id="res-610" class="hl refined">مدینه</span><span> منتقل و دفن شده است. </span><span id="res-637" class="hl refined">این</span><span> انتقال، که گاه از </span><span id="res-659" class="hl refined">مبادی</span><span> </span><span id="res-665" class="hl refined">دوردستی</span><span> همچون هند، قاهره، دمشق و مراغه بوده، در </span><span id="res-713" class="hl refined">مواردی</span><span> با </span><span id="res-723" class="hl refined">وصیت</span><span> </span><span id="res-728" class="hl refined">متوفی</span><span> صورت </span><span id="res-739" class="hl refined">پذیرفته</span><span> است. </span><span id="res-752" class="hl refined">پیکر</span><span> </span><span id="res-757" class="hl refined">برخی</span><span> </span><span id="res-762" class="hl refined">نیز</span><span> بعد از طواف کعبه و وقوف در عرفات، با استقبال </span><span id="res-811" class="hl refined">اهالی</span><span> وارد شهر شده و پس از طواف و نماز در روضه </span><span id="res-858" class="hl refined">نبوی</span><span>، در </span><span id="res-867" class="hl refined">بقیع</span><span> دفن شده است. </span><span id="res-885" class="hl refined">گونهشناسی</span><span> </span><span id="res-895" class="hl refined">تاریخی</span><span>، </span><span id="res-903" class="hl refined">مذهبی</span><span>، </span><span id="res-910" class="hl refined">اجتماعی</span><span> و ... </span><span id="res-924" class="hl refined">نیز</span><span> </span><span id="res-928" class="hl refined">تحلیل</span><span> </span><span id="res-934" class="hl refined">کسانی</span><span> که </span><span id="res-943" class="hl refined">پیکر</span><span> آنها به </span><span id="res-956" class="hl refined">مدینه</span><span> </span><span id="res-962" class="style-err hl">منتقل</span><span id="res-967" class="hl style-err"> </span><span id="res-968" class="hl style-err">شده</span><span>، </span><span id="res-973" class="hl refined">مقبولیت</span><span> </span><span id="res-981" class="hl refined">این</span><span> موضوع </span><span id="res-991" class="hl refined">بین</span><span> مسلمانان را نشان خواهد داد.</span>حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685220201121The Policy-Making the Strategy of the Hajj Ritual
in the Islamic Republic of Iran Based on the SWOT Techniqueراهبرد سیاستگذاری مناسک حج در جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل SWOT19121846278FAمحمدحسن الهی منشاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامیقم ،قم، ایرانمحمدعلی رشادیدانشجوی دکترا، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسامی قم، قم، ایرانJournal Article20200901<span>To analyze the management and planning of the </span><span class="CharOverride-49">Hajj</span><span> pilgrimage in the Islamic Republic of Iran and to provide a strategic analysis of the opportunities, threats, weaknesses, and strengths of the policy-making of the </span><span class="CharOverride-49">Hajj</span><span> rituals in the Islamic Republic of Iran, this research used the SWOT technique to provide the appropriate strategies for making the policy of the </span><span class="CharOverride-49">Hajj</span><span> ritual. The statistical population in this research included the experts, pundits, senior officials, and experts of the</span><span class="CharOverride-49"> Hajj</span><span> and pilgrimage. The data were collected by the interviews and then the questionnaires to prioritize the strengths, weaknesses, opportunities, and threats. Finally, the collected data were analyzed by the SWOT technique</span><span lang="ar-SA">.</span><span> Based on the results of the research in the evaluation matrix of the internal factors (weaknesses and strengths), the total score was 2.226 which reveals fewer strengths than weaknesses. This means that the policy-making, management, and cultural and executive activities of the </span><span class="CharOverride-49">Hajj</span><span> rituals are weak in terms of the internal factors. The evaluation matrix of the external factors (threats and opportunities) with the total score of 2,724 indicates the possibility of an appropriate strategic reaction to the threats and weaknesses by the use of the opportunities and strengths. The most effective competitive or offensive strategy (SO) is the best one to move towards the optimal development of the</span><span class="CharOverride-49"> Hajj</span><span> rituals.</span><span id="res-334" class="hl refined">تحقیق</span> حاضر <span id="res-345" class="style-err hl">با</span><span id="res-347" class="hl style-err"> </span><span id="res-348" class="hl style-err">هدف</span> <span id="res-352" class="hl refined">تحلیل</span> <span id="res-358" class="hl refined">وضعیت</span> <span id="res-364" class="hl refined">مدیریت</span> و <span id="res-373" class="hl refined">برنامهریزی</span> اعزام به حج در <span id="res-399" class="hl refined">جمهوری</span> <span id="res-406" class="hl refined">اسلامی</span> <span id="res-413" class="hl refined">ایران</span> <span id="res-419" class="style-err hl">انجام</span><span id="res-424" class="hl style-err"> </span><span id="res-425" class="hl style-err">شده</span> و <span id="res-431" class="hl refined">سعی</span> <span id="res-435" class="hl refined">گردیده</span> است که ضمن <span id="res-453" class="hl refined">تحلیل</span> <span id="res-459" class="hl refined">استراتژیک</span> <span id="res-469" class="hl refined">فرصتها</span>، <span id="res-477" class="hl refined">تهدیدات</span>، <span id="res-486" class="hl refined">ضعفها</span> و <span id="res-494" class="hl refined">قوتهای</span> <span id="res-501" class="hl refined">سیاستگذاری</span> مناسک حج در <span id="res-524" class="hl refined">جمهوری</span> <span id="res-531" class="hl refined">اسلامی</span> <span id="res-538" class="hl refined">ایران</span> با <span id="res-547" class="hl refined">بهرهگیری</span> از <span id="res-559" class="hl refined">تکنیک</span> <span class="لاتین-متن" lang="en-US">SWOT</span>، <span id="res-735" class="hl refined">استراتژیهای</span> <span id="res-747" class="hl refined">مناسبی</span> جهت <span id="res-758" class="hl refined">سیاستگذاری</span> مناسک حج ارائه گردد. جامعه <span id="res-796" class="hl refined">آماری</span> در <span id="res-805" class="hl refined">این</span> پژوهش مشتمل بر کارشناسان، <span id="res-835" class="hl refined">صاحبنظران</span>، مسئولان <span id="res-854" class="hl refined">عالی</span>، خبرگان و <span id="res-869" class="hl refined">صاحبنظران</span> حوزه حج و <span id="res-889" class="hl refined">زیارت</span> بوده است و <span id="res-906" class="hl refined">بهمنظور</span> <span id="res-914" class="hl refined">جمعآوری</span> اطلاعات از روش مصاحبه و <span id="res-946" class="style-err hl">پس</span><span id="res-948" class="hl style-err"> </span><span id="res-949" class="hl style-err">از</span><span id="res-951" class="hl style-err"> </span><span id="res-952" class="hl style-err">آن</span> پرسشنامه جهت <span id="res-968" class="hl refined">اولویتدهی</span> به نقاط قوت، ضعف، فرصت و <span id="res-1003" class="hl refined">تهدید</span> استفاده شد. در <span id="res-1024" class="hl refined">پایان</span> <span id="res-1030" class="hl refined">نیز</span> <span id="res-1034" class="hl refined">دادههای</span> <span id="res-1042" class="hl refined">گردآوری</span><span id="res-1049" class="hl"> </span><span id="res-1050" class="hl">شده</span> با <span id="res-1057" class="hl refined">تکنیک</span> <span class="لاتین-متن" lang="en-US">SWOT</span> <span id="res-1237" class="hl refined">تجزیه</span><span id="res-1242" class="hl"> </span><span id="res-1243" class="hl">و</span><span id="res-1244" class="hl"> </span><span id="res-1245" class="hl refined">تحلیل</span> شدند.<br /> بر اساس <span id="res-1602" class="hl refined">نتایج</span> <span id="res-1608" class="hl refined">تحقیق</span> در <span id="res-1617" class="hl refined">ماتریس</span> <span id="res-1624" class="hl refined">ارزیابی</span> عوامل <span id="res-1638" class="hl refined">داخلی</span> (ضعف و قوت)، جمع <span id="res-1661" class="hl refined">نمرههای</span> <span id="res-1669" class="hl refined">نهایی</span>، <span id="res-1676" class="num-err hl">۲.۲۲۶</span> محاسبه شد که <span id="res-1695" class="hl refined">این</span> امر نشان <span id="res-1708" class="hl refined">میدهد</span> نقاط قوت از نقاط ضعف کمتر است. <span id="res-1745" class="hl refined">این</span> بدان معناست که <span id="res-1764" class="hl refined">سیاستگذاری</span> و <span id="res-1777" class="hl refined">مدیریت</span> و <span id="res-1786" class="hl refined">فعالیتهای</span> <span id="res-1796" class="hl refined">فرهنگی</span> و <span id="res-1805" class="hl refined">اجرایی</span> مناسک حج، <span id="res-1822" class="style-err hl">از</span><span id="res-1824" class="hl style-err"> </span><span id="res-1825" class="hl style-err">نظر</span> عوامل <span id="res-1835" class="hl refined">درونی</span>، <span id="res-1842" class="hl refined">دارای</span> ضعف است. <span id="res-1857" class="hl refined">ماتریس</span> <span id="res-1864" class="hl refined">ارزیابی</span> عوامل <span id="res-1878" class="hl refined">خارجی</span> (<span id="res-1885" class="hl refined">تهدید</span> و فرصت) با مجموع <span id="res-1908" class="num-err hl">۲.۷۲۴</span> <span id="res-1914" class="hl refined">نشاندهنده</span> آن است که در <span id="res-1937" class="hl refined">وضعیت</span> موجود، <span id="res-1950" class="hl refined">میتوان</span> با استفاده از <span id="res-1971" class="hl refined">فرصتها</span> و <span id="res-1980" class="hl refined">قوتها</span> در مقابل <span id="res-1995" class="hl refined">تهدیدها</span> و <span id="res-2005" class="hl refined">ضعفها</span>، واکنش <span id="res-2018" class="hl refined">راهبردی</span> <span id="res-2026" class="hl refined">مناسبی</span> نشان داد. <span id="res-2043" class="hl refined">بنابراین</span> راهبرد <span id="res-2059" class="hl refined">رقابتی</span> <span id="res-2066" class="hl refined">یا</span> <span id="res-2069" class="hl refined">تهاجمی</span> (<span class="CharOverride-24">SO</span>)، <span id="res-2202" class="hl refined">بهترین</span> راهبرد جهت حرکت به سمت توسعه مطلوب مناسک حج محسوب <span id="res-2259" class="hl refined">میشود</span>.