حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685120200822A Jurisprudential Study of the Legitimacy of the Congregation in Tawaf Prayerبررسی فقهی مشروعیت جماعت در نماز طواف73336748FAمحمدرضا کیخااستادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0003-3434-287xحمید موذنیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانمرضیه قاسمی بیستگانیدانش آموخته سطح سه حوزه علمیهJournal Article20190612<span class="fontstyle0">Since </span><span class="fontstyle2">Tawaf </span><span class="fontstyle0">prayer is an act of worship and based on </span><span class="fontstyle2">Sharia, </span><span class="fontstyle0">the quality of performing it also depends on the holy </span><span class="fontstyle2">Sharia, </span><span class="fontstyle0">and any invention in this field without concerning </span><span class="fontstyle2">Sharia </span><span class="fontstyle0">is considered heresy and </span><span class="fontstyle2">haram</span><span class="fontstyle0">. However, a careful study of the </span><span class="fontstyle2">Imamiyyah </span><span class="fontstyle0">jurists’ views reveals three perspectives of ”legitimacy“, ”prohibition“, and ”precaution“ of performing congregation prayer which highlights the need for more research. Following a descriptive-analytical method, this study indicates that the arguments of the ”legitimacy“ perspective are questionable. Therefore, if the obliged one is doubtful whether he did his responsibility or not; the principle of </span><span class="fontstyle2">dhimma </span><span class="fontstyle0">and the principle of invalidity of congregation prayer imply the invalidity of his prayer.</span> <br /><br /><span class="fontstyle0">از آنجا که نماز طواف از امور عبادی و توقیفی است، کیفیت انجام آن نیز متوقف بر امر شارع مقدس بوده و هرگونه اختراع روش، بدون بیان شارع، بدعت و حرام است. اما با دقت در اقوال فقهای امامیه با سه دیدگاه «مشروعیت» جماعت خواندن نماز طواف، «ممنوعیت» و «احتیاط» مواجه میشــویم که ضرورت تحقیق و بررسی را نمایان میکند. این پژوهش، که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، نشان میدهد ادله دیدگاه مشروعیت قابل خدشه است. لذا مکلف شک در برائت ذمه پیدا خواهد کرد که اصل اشتغال ذمه و اصل عدم ترتب آثار جماعت، اقتضای عدم صحت جماعت را دارد</span> <br /><br />https://journal.hzrc.ac.ir/article_36748_b53c3dd608b53ee97a24ecc6e3fc7caa.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685120200822Surrogated Hajj and its Subdivisionsحج حِسبی و فروعات آن356139875FAمحسن ملک افضلیاستاد جامعه المصطفی العالمیهJournal Article20200122<span class="fontstyle0">One of the subjects studied by the early and late jurists, according to what Sahih Burayd ‘ijli narrated from Imam Sadiq (AS), is the issue of performing the Hajj of one who deposits money with somebody else. The heirs of the obliged and afforded deceased may refuse to perform his Hajj or may not let a trustee do so. This narration states the general rule for this issue. The author calls such a Hajj as ”Hajj-i Hisbi“ (surrogated Hajj) because the Hajj obliged for a dead one should not be abandoned and the man, who the dead one deposited his money with, is obliged to perform the Hajj as one of the Hisbi affairs. This subject has several sub-divisions; all jurists are concerned only with the principle of the obligation of performing the Hajj by the recipient of the deposit but there are serious differences of opinions in sub-issues such as the possibility of the extension of this rule to other financial obligations and debts or to other performers, the necessity of the ruler’s permission and so on. This study is organized to re-examine the principle of this rule and present a comprehensive division of the jurists’ sayings about its most important subdivisions by a documentary and analytical method to prove this hypothesis that: performing the Hajj-i Hisbi is not dedicated to deposit and the permission of the ruler is not a condition; However, to avoid further disputes, obtaining ermission from the Islamic ruler is a good idea, and all the conditions are set for the protection of the interests of the deceased one, the agent, and the heirs.</span> <br /><br /><span class="fontstyle0">از مسائلی که به استناد صحیح بُ ِ رید عجلی از امام صادق(ع) </span><span class="fontstyle0">مورد بررسی فقهای متقدم و متأخر قرار گرفته، مســئله انجام شدن حج کسی است که مالی را نزد دیگری به ودیعه گزارده. چه ِ بســا ورثه شخص مستطیع فوتشــده، از انجام شدن حج وی خودداری کنند یا آنکه اجازه انجام دادن آن را به امین ندهند که روایت مذکور، حکم اجمالی این مســئله را بیان کرده اســت. وجه نامگذاری نویســنده از چنین حجی به «حج حســبی»، ازآنروست که حج مستقرشده بر میت، نباید ترک شــود و بر کســی که مالی از او در اختیار دارد، واجب است آن را بهعنوان یکی از امور حســبی بهجا آورد. ذیل این مسئله، فروعات متعددی قرار دارد؛ اما فقها صرفاً بر اصل مســئله وجوب بهجاآوردن حج از ســوی ودیعهگیرنده، فیالجمله اتفاق دارنــد و در فروعاتی<br />ّ نظیر امکان تســری حکم مندرج در روایت به دیگر واجبات مالی و دیون، ســرایت این حکم به ســایر ایادی، وجوب اذن حاکم و</span><span class="fontstyle3">… </span><span class="fontstyle0">ّ ، اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. مقاله پیشرو با هدف بازپژوهی اصل این حکم و ارائه تقسیمی جامع از اقوال فقها درباره مهمترین فروعات آن، با روش اسنادی و تحلیلی و در جهت اثبات این فرضیه سامان یافته است که: انجام شدن حج حسبی، اختصاص به ودیعه ندارد و اذن حاکم در آن شرط نیست؛ اگرچه برای پرهیز از اختلافات بعدی، کسب اجازه از حاکم اسلامی، امری نیکوست و همه شروط مقرر در جهت حفظ مصلحت متوفا، نایب و ورثه است.</span> <br /><br />https://journal.hzrc.ac.ir/article_39875_9c9ef64aaed11b87a740692e80da7490.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685120200822The Conditional Verdict of Invalidity in Representative Hajjواکاوی حکم وضعی مسئله افساد حج استیجاری638736750FAمهدیه غنی زادهدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستانمحمدرضا کیخاعضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، گروه فقه و مبانی حقوق0000-0003-3434-287xJournal Article20190804The conditional verdict of invalidity in representative Hajj is one of the controversial issues in jurisprudence. Jurists offer different views on the absolution of the obligation of the agent (ajir) to the represented haji (mujir) in the case of invalidity in representative Hajj. Due to the problem and the diversity of the jurisprudential opinions, a careful study is especially necessary. This study represents different views in this field in a descriptive-analytical manner. The findings show that a new perspective can be presented on invalidity in representative Hajj, i.e. in some cases, one can find an invalid representative Hajj as an accepted and sufficient one; but in some others, reject it.بحث از حکم افســاد حج استیجاری، یکی از مسائل اختلافی فقه به شمار میرود. فقها در این مورد که در فرض افساد حج استیجاری، برائت ذمه اجیر از حج مستأجر به چه صورت واقع خواهد شد، دیدگاههای مختلفی را ارائه دادهاند. با توجه به مبتلابه بودن مسئله و تشتت آرای فقهی، بررسی دقیق آن ضرورت ویژهای مییابد. لذا پژوهش حاضر، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی به بررسی آرای مختلف در این زمینه میپردازد و یافتهها نشان میدهد که در مسئله افساد حج استیجاری، میتوان دیدگاهی نو ارائه نمود که در برخی موارد، حج استیجاری فاسد را مجزی به شمار آورد و در پارهای موارد، قائل به عدم اجزای آن گردید.https://journal.hzrc.ac.ir/article_36750_8333d2dae77246574816459805e5a510.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685120200822Religious Duty of the Follower When Prostration Chapter is Recited in The Congregational Prayerوظیفه فقهی مأموم در صورت انجام سجده سوره عزیمه توسط امام8911139896FAمحمد امامیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد ، ایرانمحمد امامیمحمد مهدی یزدانی کمرزرداستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایرانسید مهدی نقیبیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران؛Journal Article20200301When a Follower of Shia school of Jurisprudence take part in Jamaah prayer while the imam is a Sunni who recites the chapter of the holy Quran in which one must prostrate and the imam perform the prostration throughout the salat, The question is that how this person can manage his duty. Whether he should do prostration within his prayer or should postpone it to finish his prayer and then perform it This article, an analytic library studying one put forwards the opinion adopted by different Imami Jurists and based on the narrations of the prophet and traditions of the household of the prophet, supported the idea that it is permitted to do prostration in the prayer while the prayer is valid.در روایات اهل بیت(ع)، به شرکت در نماز جماعت اهل سنت توصیه شده است. از دیگر سو، مشــهور فقهای شیعه قرائت آیه عزیمه را در نماز جایز نمیدانند. حال درباره وظیفه مکلف در جایی که به امام جماعتی اقتدا کرده که در نماز آیه عزیمه تلاوت نموده و ســجده را نیز انجام داده اســت، بین فقهای امامیه دو نظریه کلی وجود دارد: طبــق نظر اول، تبعیت از امام اقتضا میکند که مأموم نیز در حال نماز به سجده اقدام کند. نظر دوم این است که مأموم نباید سجده کند و تبعیت در این حال، جایز نیســت. در این حالت، یا بدل سجده را انجام میدهد؛ یعنی ایما و اشــاره جایگزین سجده میشود یا هم از ایما استفاده میکند و هم سجده را بعد از پایان نماز انجام میدهد یا فقط ســجده را بعد از نماز به جا میآورد. این مقاله، که با مطالعه متون کهن، مســتندات فقهی مسئله را به شــیوه تحلیل منابع کتابخانهای بررسی کرده، با مطرح ساختن نظریههای مربوط و دلایل آنها، نتیجه گرفته اســت که اگر امام در اثنای نماز بعد از قرائت آیه ســجده به ســجده اقدام کند، مأموم نیز باید از او تبعیت کند و سجده را انجام دهد و نماز او نیز صحیح است.https://journal.hzrc.ac.ir/article_39896_d11dddf80f965f0a43ed9407616f5c18.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685120200822A Study on Permission of Perfuming and Mating in Precedence of the Rituals of Meccaبررسی حلیت بوی خوش و همسر در فرض تقدیم اعمال مکه11312739895FAعلی اکبر غفاریعضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی بم، گروه فقه و حقوقJournal Article20200121<span class="fontstyle0">This study seeks to investigate the time of using perfume and mating when a </span><span class="fontstyle2">Muhrim </span><span class="fontstyle0">performs the rituals of Mecca before the </span><span class="fontstyle2">wuquf </span><span class="fontstyle0">at Arafat. The findings of this library-and-software-based study and analyzing valid religious documents reveal the disagreement of jurists on this issue and the emergence of two viewpoints. According to the first viewpoint, after performing the rituals of Mecca, using perfume and mating are realized with no difference in the time of performing the rituals of Mecca. The second viewpoint states that using perfume and mating are realized after performing the rituals of Mecca<br />when the pilgrim performs the rituals in proper place and time, that is, following the rituals of Mina; but if for some reasons, the pilgrim is allowed to perform the rituals of Mecca before the </span><span class="fontstyle2">wuqufs</span><span class="fontstyle0">, permission is realized after the rituals of Mina. Examining the arguments presented by each of the aforementioned viewpoints reveals that those, who believe that permission is realized at the end of the rituals of Mina, are rightful. In this case, the pilgrims, who perform the rituals of Mecca before the </span><span class="fontstyle2">waqufs, </span><span class="fontstyle0">must abstain from using perfume and mating until the end of the rituals of Mina.</span> <br /><br />تحقیق حاضر درصدد بررسی زمان تحلل از بوی خوش و همسر در فرضی است که مُحرم اعمال مکه را زودتر از موعد و قبل از وقوف در سرزمین عرفات انجام دهد. نتایج حاصل از این پژوهش که از طریق مطالعات کتابخانه ای و نرم افزاری و با تحلیل اسناد شرعی بدست آمده حاکی از اختلاف نظر فقها در این مسئله و پدیدار شدن دو قول در آن است. قول اول معتقد است با انجام اعمال مکه، حلیت از بوی خوش و همسر محقق می گردد و تفاوتی در زمان انجام اعمال مکه نیست. در مقابل، نظریه دیگر می گوید در صورتی پس از انجام اعمال مکه تحلل از بوی خوش و همسر حاصل می شود که حج گزار این اعمال را در محل و زمان خودش یعنی پس از اتمام اعمال منا به جا آورد، اما چنانچه بواسطه عذری مجاز به تقدیم اعمال مکه بر وقوفین باشد، تحلل پس از اتمام اعمال منا حاصل می شود. پس از بررسی ادله ای که هریک از پیروان دو نظریه فوق ارائه نموده اند چنین به نظر می رسد که حق به جانب کسانی است که معتقدند زمان تحلل پس از اتمام اعمال منا است؛ در اینصورت حج گزارانی که اعمال مکه را قبل از وقوفین انجام می دهند باید تا انتهای اعمال منا از بوی خوش و همسر پرهیز کنند.https://journal.hzrc.ac.ir/article_39895_309d6a9afb26cd46faa1d7450312cad5.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685120200822The right to health of the pilgrims in the Islamic perspective and international documentsابزارهای تضمین حق سلامت حجاج در آموزه های فقهی و اسناد حقوق بشری12915540592FAسیده لطیفه حسینی- استادیار گروه حقوق دانشگاه الزهراء، تهرانناهید محمدزادهوکیل پایه یک دادگستری -کارشناس ارشد حقوق خصوصی - کارشناس سطح دو حوزه علمیه - عضو اصلی کانون نخبگان سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگJournal Article20200108<span class="fontstyle0">Hajj, as one of the significant religious-political practices, is of special importance in Islam. The pilgrims’ health right is considered as an important and effective factor in performing the rituals of Hajj. Therefore, explaining the nature of the tools to ensure the pilgrims’ health right in Islam and the system of human rights, this descriptive-analytical study examines the human rights-supportive mechanisms regarding the health right in Hajj rituals.<br />The study aims to analyze the tools of guaranteeing the health right in the two different systems. Studies show that, despite the priority of the Islamic rules and regulations and the existence of international conventions and legal protections, the legal protections of the host state (Saudi Arabia) suffer from shortcomings and deficiencies. However, to guarantee the pilgrims’ health right and remove the obstacles and challenges, it is necessary to rethink the dynamic </span><span class="fontstyle2">Shi’ism</span><span class="fontstyle0">, religious </span><span class="fontstyle2">ijtihad</span><span class="fontstyle0">, and sympathy and integration of Muslim states especially Saudi Arabia.</span> <br /><br />یکی از اعمال عبادی ـ سیاســی، که جایگاه ویژهای در اســلام دارد، حج است. در این میان، حق سلامتی حاجیان در طول اعمال مناسک حج، عاملی مهم و تأثیرگذار تلقی میگردد. ازاینرو مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن پاســخ به ســؤال «چیستی ابزارهای تضمین حق ســلامت حجاج در مکتب اســلام و نظام حقوق بشر،» به بررسی ســازوکارهای حمایتی ـحقوق بشری در زمینه حق سلامت در مناسک حج میپردازد. بنابراین هدف این مقاله، بررسی تحلیلی ابزارهای تضمین حق سلامت در دو نظام مختلف است.<br /> بررسیها نشــان میدهد علیرغم تفوق و تفضل قوانین اســلامی و وجود کنوانسیونها و حمایتهای حقوقــی بین المللی، حمایتهــای حقوقی دولت میزبان (عربســتان) نواقص و کاستیهایی دارد. با این حال جهت تضمین حق سلامت حجاج و مقابله با موانع و چالشهای روبهرو، بازنگری در فقه پویای تشیع، اجتهاد دینی، همفکری و همگرایی دولتهای مسلمان، به ویژه دولت عربستان، در این حوزه لازم مینماید.https://journal.hzrc.ac.ir/article_40592_0fac76d1801c6481aa8d845a1a9ceac4.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685120200822Security of Hajj during the Fatimid Era From the Conquest of Egypt to the End of Al-Mustansir’s Rule (358-487 AH)امنیت حج در دورۀ حکومت فاطمیان از تصرف مصر تا پایان دولت المستنصر بالله (358-487 ق)15717639893FAمهدی عبادیدانشیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه پیام نورمرتضی عباسیدانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ تاریخ تشیع دانشگاه پیام نور تهران جنوبJournal Article20191201Given the importance of Hajj, as one of the most important religious duties, Islamic states have always considered the security of pilgrims as a criterion for achieving authority and legitimacy. After the conquest of Egypt in 358 AH, the Fatimid dynasty (297-567 AH) dominated one of the most important highways for dispatching pilgrims for more than two centuries and consequently was responsible for providing its security. The dominance over this highway was important as the scope of Fatimid influence and domination extended not only to Egypt but also to the Levant, the Hejaz, and the Hajj; and for a long time, this Shia-Ismaili dynasty had considerable influence in holding the Hajj. Classifying and analyzing the data collected from the primary sources, this study discusses the output of the performance of the Fatimid in the field of Hajj security in the peak of their rule. By Hajj security, it means establishing the security of the pilgrims in the areas under the rule of the Fatimid, from the beginning of their dispatch to the Hajj ceremony and returning. According to the findings of this study, two historical periods can be considered. From the conquest of Egypt in 358 AH to the second half of the reign of Al-Hakim bi Amrallah (early years of the 5th century AH), due to their military and economic capabilities, the Fatimid dynasty was able to provide adequate security for the pilgrims in the areas under its rule by solving the previous problems. But from the beginning of the 5th century AH, for reasons such as the instability of its status in the Levant, as an important part of the Egyptian path to Hajj, as well as the economic and political crises within the government, its ability to provide the security for the pilgrims was gradually reduced so that during this period, it did not have much success in dispatching and securing the pilgrims compared to its powerful rule in Egypt.دولت فاطمیان، (حک: 297ـ 567ق) پس از فتح مصر در ســال 358قمری، به مدت بیش از دو قرن، بر یکی از شــاهراههای مهم اعزام حجاج، تسلط و به تبع آن مسئولیت تأمین امنیت آن را بر عهده داشــت. تسلط بر این شاهراه از این لحاظ اهمیت داشت که دامنۀ نفوذ و تسلط فاطمیان، علاوه بر مصر، به شــام، حجاز و مراســم حج نیز کشیده شد و برای مدت مدیدی این دولت شیعی اسماعیلی، نفوذ قابل توجهی در برگزاری مراسم حج داشت.<br /> در این مقاله با طبقهبندی و تحلیل دادههای گردآوری شــده از منابع دســت اول، کارنامه و عملکرد فاطمیان در مقوله امنیت حج، در مهمترین سالهای حکومت آنان، بررسی شده است. طبق یافتههای این پژوهش برای این مهم، دو دوره تاریخی را میتوان در نظر گرفت.<br /> فاطمیان، از تصرف مصر در سال 358قمری تا نیمه دوم حکومت الحاکم بأمرالله، (سالهای آغازین قرن پنجم هجری) به دلیل تواناییهای نظامی و اقتصادی توانســتند با برطرف کردن مشکلات پیشین، امنیت مناسبی را برای حجاج مناطق تحت فرمان خود فراهم کنند؛ اما از اوایل قرن پنجم هجری، به دلایلی چون متزلزل شــدن موقعیت آنان در شام، و همچنین بحرانهای اقتصادی و سیاسی، به تدریج از توان آنان برای تأمین امنیت حجاج کاسته شد.https://journal.hzrc.ac.ir/article_39893_86ffad15dd69991955b19a8667f3f425.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17685120200822The Effect of Media on the Tendency to Religious Tourism: The Holy Shrine of Hazrat Ahmad ibn Musa (AS) in Shiraz as a Case Studyتاثیر رسانه بر میزان تمایل به گردشگری مذهبی: مطالعه موردی حرم مقدس حضرت احمدبن موسی (ع) در شیراز17721139894FAزهرا معاوناستادیار بخش گردشگری و هتلداری دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز0000-0003-1578-4840زهرا فروغانکارشناسی ارشد جمعیتشناسی دانشگاه یزدعلیرضا افشانیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزدJournal Article20200229Nowadays, as one of the social organizations, media must transmit the sociocultural heritage and values of societies. Since one of the most important factors and motives of travelling is religious beliefs and feelings and since the discussion of the link between tourism and media, as one of the most important and essential issues of the present age, is closely related to the social, economic, and cultural development of societies, it is essential to study media and religious tourism. Based on surveys, this study aims to investigate the impact of media use on the tendency to religious tourism. Data was completed through the questionnaires filled in by 400 tourists who were present in the holy shrine at the time of the data collection. The results present a relationship between access to modern information and communication technologies and the tendency to religious tourism <span class="fontstyle0">(sig: 0.000)</span> as well as the extent of the use of mass media and the tendency to religious tourism The results also reveal that the share of new information and communication technologies in tendencies to religious tourism is more than that of the mass media.در عصر ما رســانه ها به عنوان یکــی از نهادهای اجتماعی، کارکــرد انتقال میراث فرهنگی ـ اجتماعــی و ارزشهای جوامــع را بر عهده دارند. از آنجا کــه از مهمترین عوامل و انگیزه های مســافرت انســان، باورهای مذهبی و احساسات دینی بوده اســت و بحث پیوند گردشگری و رسانه نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم و اساسی عصر کنونی، رابطه ای تنگاتنگ با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد، پرداختن به رســانه و گردشــگری مذهبی، بسیار ضروری و بااهمیت به نظر می رســد. این پژوهش، بر پایه روش پیمایشــی استوار است و سعی آن بر مطالعه تأثیر میزان اســتفاده از رســانه ها بر میزان تمایل به گردشگری مذهبی است و با تکمیل پرسشــنامه میان چهارصد نفر از این گردشــگران، که در زمان جمع آوری داده ها در حرم مقدس حضور داشته اند، انجام شده. نتایج نشان می دهد که بین میزان دسترسی به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین با میزان تمایل به گردشــگری مذهبی و همچنین بین میزان استفاده از وســایل ارتباط جمعی با میزان تمایل به گردشگری مذهبی، رابطه وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از این اســت که ســهم فناوری های نوین ارتباطــی و اطلاعاتی در میزان تمایل به گردشگری مذهبی، بیش از وسایل ارتباط جمعی است.https://journal.hzrc.ac.ir/article_39894_48d4e443c7083411387f5bd216ece719.pdf