حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17686320211122The Pilgrims Who Enter Mecca without Iḥrām for Quarantine and Health Certificationورود بدون احرام حجاج به مکه جهت قرنطینه و احراز سلامتی728242771FAمهدی ساجدیعضو هیئت علمی دانشکده علوم و معارف اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث قمحسام الدین ربانیعضو هیئت علمی دانشکده علوم و معارف اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث قمJournal Article20210120This research investigates the conventional and obligatory precept of entering Mecca without iḥrām due to the need to quarantine pilgrims of the House of God in the hotels of this holy city. The findings of this research- achieved by analyzing the evidence, referring to library sources, and using software- indicate the jurists’ consensus that pilgrims should not be permitted to enter the Shrine and the holy city of Mecca without iḥrām. From this precept, the jurists exclude only the sick and those who only pass the Shrine and do not intend to perform the rituals. Nevertheless, it seems that it is permissible for the pilgrims under question to enter the holy city of Mecca without iḥrām and there is no need for atonement because narrations reveal that iḥrām is obligatory for a person who enters the Shrine and the holy city of Mecca to perform the rituals. Therefore, this precept does not include pilgrims who intend to enter the Shrine and the holy city of Mecca to be in quarantine. It means, after passing the quarantine periods and receiving their health certificates, pilgrims are permitted to intend to perform the rituals. They must return to the nearest mīqāt for this purpose; otherwise, they will become muhrim from Adni al-Hal.تحقیق حاضر به بررسی حکم تکلیفی و وضعی ورود بدون احرام به مکه مکرمه ـ به دلیل لزوم قرنطینه حجاج خانه خدا در هتلهای این شهر مقدس ـ پرداخته است. نتایج حاصل از این تحقیق ـ که با تحلیل ادله و از طریق مطالعات کتابخانهای و نرمافزاری صورت گرفته ـ حاکی از اتفاق فقها در حکم عدم جواز ورود به منطقه حرم و شهر مقدس مکه بدون احرام است. آنان از این حکم، تنها فرد مریض و کسی که هدفش از ورود به منطقه حرم عبور از آن است و قصد انجام مناسک ندارد را استثنا کردهاند. با وجود این مطلب به نظر میرسد ورود بدون احرام به شهر مقدس مکه نیز برای حجاج مورد گفتوگو جایز است و کفارهای در پی ندارد؛ زیرا روایاتْ ظهور دارند در اینکه احرام جهت ورود به منطقه حرم و شهر مکه که جزء آن است، برای فردی که قصد انجام دادن مناسک را دارد واجب است. ازاینرو حجاجی که قصدشان از ورود به منطقه حرم و مکه، قرار گرفتن در قرنطینه است را شامل نمیشود. بنابراین آنان پس از اتمام مدت قرنطینه و محرز شدن سلامتیشان میتوانند انجام دادن مناسک را قصد کنند و بدین منظور لازم است به نزدیکترین میقات برگردند و در صورت عدم امکان، از ادنیالحل مُحرم شوند.https://journal.hzrc.ac.ir/article_242771_31e1752a84f62643cc1bf24970afe383.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17686320211122The Jurisprudential Analysis of the Role of the Holy Mosque in Performing Ṭawāf Prayerواکاوی فقهی نقش مسجدالحرام در نماز طواف2952244463FAمهدی درگاهیاستاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دانشاموخته سطح چهار حوزوی و استادیار گروه فقه و اصول جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20210602One of the issues raised about Hajj is how to determine the place of performing the obligatory or recommended <em>ṭawāf </em>prayer and the role of the Holy Mosque in this process. Although it seems that <em>ṭawāf</em> prayer should be performed inside Masjid al-Haram; assuming that the station of Ibrahim (<em>Maqām Ibrāhīm</em>) is moved from the current location to the developed area or outside of Masjid al-Haram (e.g., to al-Masa'a or Shi'b Abi Talib), the capacity of Masjid al-Haram for performing <em>ṭawāf </em>prayer, especially behind or next to the station of Ibrahim, is one of the issues whose rules are not very clear because no comprehensive and integrated research has been done in this field. Relying on the analysis of jurisprudential sources, the necessity of performing the obligatory <em>ṭawāf </em>prayer behind the station of Ibrahim indicates that if the station of Ibrahim is transferred from the current place in the Holy Mosque to the developed area or out of it (to al-Masa'a or Shi'b Abi Talib), the prayer must be performed behind or next to the station. This research seeks to recognize the limits and areas of the evidence and jurisprudential explanations about the role of the Holy Mosque in performing <em>ṭawāf</em> prayer. Achieving this goal was possible by describing and analyzing the jurisprudential propositions by collecting library data, the result of which was that Masjid al-Haram does not play any role in determining the place of performing the obligatory <em>ṭawāf </em>prayer in the aforementioned case.از مسائل مطرح در باب حج، تعیین مکان ادای نماز طواف واجب یا مستحب و نقش مسجدالحرام در آن است. هرچند در وهله اول بدیهی مینماید که نماز طواف باید در ظرف مسجدالحرام باشد، منتها در فرض جابهجایی مقام ابراهیم(ع) از مکان کنونی به محدوده توسعهیافته یا خارج از مسجدالحرام (مثلاً مسعا یا شعب ابیطالب) ظرفیت مسجدالحرام در ادای نماز طواف ـ مخصوصاً خلف یا جنب مقام ابراهیم(ع) ـ از مسائلی است که حکم آن چندان هویدا نیست؛ زیرا تحقیقی موسّع و یکپارچه در این باره صورت نگرفته است.
با تکیه بر تحلیلِ برآمده از منابع فقهی، موضوعیت داشتن خَلف مقام ابراهیم(ع) برای ادای نماز طوافِ واجبْ حکایت از آن دارد که اگر مقام ابراهیم(ع) از محدوده کنونی مسجدالحرام به اماکن توسعهیافته یا بیرون از آن (در مسعا یا شعب ابیطالب) منتقل شود نماز طواف باید خلف یا جَنب مقام گزارده شود.
این تحقیق با هدف شناخت حدود و ثُغور ادله و تبیین فقهی نقش مسجدالحرام در نماز طواف انجام شده و نیل به این مَقصد در سایه توصیف و تحلیل گزارههای فقهی با گرداوری دادههای کتابخانه میسّر است که نتیجه آن، عدم موضوعیت مسجدالحرام در ظرف ادای نماز طواف واجب در فرض مذکور است.https://journal.hzrc.ac.ir/article_244463_937295e2f65f3510dd1c1782c1cf0d7e.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17686320211122The Jurisprudential Analysis of Using the Child’s Property by the Parent to Perform Hajj Pilgrimage without Permissionواکاوی فقهی استفاده بدون اذن از مال فرزند جهت ادای حج5370244385FAسید مهدی جوکاراستادیار گروه الهیات، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانمحمدمحسن صفائیدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوجJournal Article20210226Jurists always discuss performing of Hajj by using children’s properties. Some narrations permit parents to use only the properties of their immature children; while, others confirm the generality of using property and are somehow in conflict with the narrations of the first category. In general, if a parent needs his child’s property, he is permitted to take it as alimony; otherwise, he is not permitted to withdraw the property because of the generalities in لا یحل مال امرئ مسلم and the consent conditioned in verse 29 of Surah al-Nisa. Regarding the obligatory Hajj, due to his guardianship in possession, the parent can use his immature child’s property as a loan. This descriptive-analytical research seeks to resolve the conflict between the two categories of the narrations. By examining jurists’ for and against words and analyzing the arguments of each group, the research analyzes different dimensions of the issue.موضوع حج گزاردن با گرفتن مال از فرزند همواره مورد بحث فقها بوده است. برخی ادله روایی، تصرف پدر را تنها در مال فرزند صغیر جایز دانسته؛ اما برخی روایات بر عمومیت تصرف دلالت دارد و به نوعی با روایات دسته اول در تعارض است و نتیجهاش این است که اگر پدر نیاز دارد میتواند از باب نفقه، مال فرزند را بردارد؛ ولی اگر نیاز ندارد، به دلیل عمومات «<strong>لا یحل مال امرئ مسلم</strong>» و تراضی شرطشده در آیه «<strong>... لاَ تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَینَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجَارَهً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکُمْ</strong>...»، (نساء: 29) مجاز به برداشت مال نیست؛ اما در خصوص حج واجب نیز پدر میتواند از باب ولایت در تصرفی که دارد، به عنوان قرض از مال فرزند صغیر برای حج واجب استفاده کند.
مقاله حاضر، با روش توصیفی - تحلیلی به دنبال حل تعارض میان دو دسته روایات است. همچنین با بررسی کلام فقهای موافق و مخالف و نیز تجزیه و تحلیل ادله هر گروه، به واکاوی ابعاد مختلف مسئله پرداخته است.https://journal.hzrc.ac.ir/article_244385_2d5d5cb6023af4512e97ca6ae3446af8.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17686320211122The Analysis of the Reasons for the Differences between Fatwas on the Adequacy of Hajj of a Pilgrim Maturing in One of the Wuqufsواکاوی چرائی اختلاف فتوی در کفایت حج با بلوغ در احد الموقفین7196244386FAمحمدرضا کیخااستادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0003-3434-287xحمید موذنی بیستگانیدانشاموخته سطح 4 حوزه علمیه قم و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20201119The adequacy of the Hajj pilgrimage performed by a child is a challenging jurisprudential issue, assuming that his maturity takes place in one of the <em>wugufs,</em> because until the 6<sup>th</sup> century AH, <em>Imamiyyah</em> jurists were certain claimants of the adequacy of the Hajj pilgrimage performed by a child, assuming that he got maturity before reaching one of the<em> wuqufs.</em> However, the first figure who doubted the fatwa was Mohaqiq Helli. Fayz Kashani, one of the jurists in the 11<sup>th</sup> century AH, basically denies the adequacy of this pilgrimage. The reason for deviating from certain claims to denial in jurisprudential periods is made clear by doing the genealogy of this fatwa, and analyzing the stages of its evolution and the arguments cited in each period. This descriptive-analytical research explains those documents and arguments that reject the adequacy of this pilgrimage. The research also reviews the <em>Imamiyyah</em> jurisprudential works to do the genealogy and discuss the quality of the evolution of the fatwa over many centuries to find out the reasons for differences of opinions. According to this research, the most important reason for differences is the refining and generalizing of the reason for the percept, done by the predecessors, from the Hajj pilgrimage performed by a mature man to the Hajj pilgrimage performed by an immature child. But later on, it was gradually questioned and finally denied. Since there is no plausible reason for proving the adequacy of the Hajj pilgrimage performed by an immature child in the aforementioned case, its inadequacy is acceptable.مجزی بودن حج صبی در فرض ادراک احد الموقفین از مباحث فقهی پرچالش است؛ چراکه فقهای امامیه تا قرن ششم هجری به طور جزم، مدعی اجزای حج صبی در فرض حصول بلوغ قبل از احد الموقفین بودهاند؛ اما اولین کسی که در فتوای مذکور تردید کرد محقق حلی بود و فیض کاشانی ـ از فقهای قرن یازدهم ـ اساساً منکر اجزا میشود.
چرایی عدول از جزم به انکار در دورههای فقهی، متوقف بر تبارشناسی این فتوا، بررسی مراحل تطور آن و نیز واکاوی ادله مورد استناد در هر دوره است. در این تحقیق، که به روش توصیفی ـ تحلیلی به نگارش درآمده، ضمن تبیین مستندات و استدلالات قول به عدم اجزا، با پژوهش در کتب فقهی امامیه به تبارشناسی و کیفیت تطور فرع مذکور در خلال قرون متمادی پرداخته شده است تا از این رهگذر بتوان به چرایی این تفاوت دیدگاه دست یافت. مطابق تحقیق انجام شده، مهمترین دلیل بر این امر، تنقیح مناط از حج عبد به حج صبی است که از سوی متقدمان صورت میپذیرفت. اما در دورههای بعد، رفتهرفته مورد تردید و در نهایت انکار قرار گرفت و از آنجا که هیچ دلیل مقبولی جهت اثبات اجزای حج صبی در فرض مذکور وجود ندارد، مقتضای قاعده عدم اجزا خواهد بود.https://journal.hzrc.ac.ir/article_244386_27095dde6f961d0c41e5ec754cba4f60.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17686320211122Jurisprudential critique of the development of Miqat Dhu al-Halifa with emphasis on the views of Imami juristsنقد و بررسی فقهی مبانی در وسعت و محدوده میقات ذوالحلیفه با تأکید بر آرای فقهای امامیه97124244387FAمصطفی ضمیریسطح 4 حوزه علمیه قمJournal Article20210313Review:<br />What is controversial about the status of Hajj there is that it makes thousands of Muslims different from the rest of the world every year.<br />In these places, ihram is closed, which leads to the house of Beit Hala al-Haram, to be one of the greatest pillars of Sharia.<br />He is right and he has acted according to the Quranic command to make Hajj obligatory<br />Pilgrims, including Iranians, are on their way to Medina. An essential researcher is visiting him<br />Dhu al-Halifa and the axis of Shajreh Mosque to examine the legitimacy of ihram of the people of Medina and its limits,<br />The only place to discuss the necessity of ihram inside the mosque or the adequacy of ihram from outside or anywhere in the village<br />It is Zul-Khalifa. Our main question in this research is whether it can develop the Shajre Sharia mosque<br />Is it permissible? The method of processing this question will be analytical and critical based on revelatory and narrative evidence<br />Was. The most important result is that the basis for the development of the ruling on the permission of ihram from any point of Dhu al-Halifa to<br />The area of Bidaa is incorrect, but the thematic development of the ruling on the permission of Ihram outside the mosque is a correct and reasoned basis.<br />, Is in question.سالانه هزاران مسلمان از نقاط مختلف دنیا در نقاطی که نامش میقات است، احرام میبندند تا راهی بیتالله الحرام شوند و یکی از بزرگترین رکنهای شریعت را بهجا آورند و به فرمان مسلّم قرآنی مبنی بر وجوب حج عمل کنند. بخش عمدهای از حجاج، از جمله ایرانیان، از مسیر مدینه راهی میشوند.
پژوهش حاضر در نظر دارد تا میقات ذوالحلیفه و محوریت مسجد شجره در مشروعیت احرام اهل مدینه و حدود آن را بررسی کند. بنابراین محل بحث، لزوم احرام در داخل مسجد یا کفایت احرام از خارج یا هر نقطه از منطقه ذوالحلیفه است. اهم نتایج به دست آمده، این است که سه مبنا وجود دارد: اولی کل منطقه ذوالحلیفه را و دومی خصوص مسجد را و سومی مسجد و مجاور آن را ملاک مشروعیت میداند. قول مختار، قول سوم است و این مبنا نوعی توسعه موضوعی در مسئله است. اما مبنای توسعه حکمی که مشروعیت احرام را از هر نقطه ذوالحلیفه تا منطقه بیداء جائز میشمرد، اگرچه از برخی نصوص ظاهر میشود، ولی مبنایی باطل است. اما توسعه موضوعی حکم جواز احرام به گونهای که خارج مسجد را شامل شود که همان مبنای سوم است، مبنایی صحیح و مستدل در مسئله است.https://journal.hzrc.ac.ir/article_244387_6c8ed83f80bd888d0dae12ab90e7bfaa.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17686320211122Hajj Teachings and Diplomacy Promotionآموزه های حج و مسئله ارتقای دیپلماسی125148246064FAسید محمد علی هاشمیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20210209“Hajj and diplomacy” and “pilgrimage and diplomacy” are among the topics of discussion in the macro-subject of “Hajj studies”. Believing in the necessity of promoting diplomacy in Iran and focusing on a significant amount of failures due to misunderstanding of religion and religious teachings are among the justifiable reasons for discussing “Hajj teachings” in promoting diplomacy. Meanwhile, the religious, economic, cultural, and political dimensions of the Hajj teachings have significant potential for promoting Iranian diplomacy. This inferential-analytical research aims to review the Qur’anic texts and narrations on Hajj to discover and observe the potential of these teachings in promoting diplomacy. Thus, the Qur’anic texts and narrations on Hajj, under the themes of “annual conference on Hajj and the necessity of rethinking and promoting public diplomacy in a multinational and multicultural space”, “the joint plan of action of <em>al-Ḥudaybiyyah</em> peace and multilateral negotiation diplomacy focusing on the Hajj visa”, “teachings of Hajj and diplomacy for world peace”, “human rights diplomacy of Hajj”, “the Shrine and absolute security of man and animals: a foundation for the promotion of humanitarian diplomacy” and “teachings of Hajj and the need to pay attention to environmental diplomacy” were reviewed.«حج و دیپلماسی» و «زیارت و دیپلماسی»، از جمله محورهای بحث در کلان موضوع «حجپژوهی» است. باور به مسئله بودن ارتقای دیپلماسی در ایران امروز و تأکید بر این مهم که سطح قابل اعتنایی از ناکامیهای موجود، برونداد فهم نادرستی از دین و آموزههای دینی است، از جمله علل موجه بحث از «آموزههای حج» در باب ارتقای دیپلماسی است. در این میان به نظر میرسد آموزههای حج که به نوعی دارای ابعاد عبادی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، ظرفیتهای قابل اعتنایی در ارتقای دیپلماسی ایرانی دارد.
بررسی نصوص و گزارههای قرآنی و روایی مرتبط با حج در پژوهشی استنباطی ـ تحلیلی با دغدغه کشف و رصد پتانسیلهای این آموزهها در نیل به ارتقای دیپلماسی، مسئله و هدف این پژوهش است. با این هدف گزارههای قرآنی و روایی مرتبط با حج، ذیل محورهای «کنفرانس سالانه حج و لزوم بازاندیشی و ارتقای دیپلماسی عمومی در فضایی چندملیتی و چندفرهنگی»، «برنامه اقدام مشترک صلح حدیبیه و دیپلماسی مذاکره چندساحته با محوریت روادید حج»، «آموزههای حج و دیپلماسی برای صلح جهانی»، «دیپلماسی حقوق بشری حج»، «حرم و امنیت مطلق انسان و حیوان: بنیانی برای ترویج دیپلماسی بشردوستانه» و «آموزههای حج و لزوم توجه به دیپلماسی محیط زیستی»، مورد بررسی قرار گرفته است.https://journal.hzrc.ac.ir/article_246064_7126ab9a8167cc3422f77e046e79e3f9.pdfحوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارتپژوهشنامه حج و زیارت2538-17686320211122The Analysis of Alternative Breeding Components and Their Effectiveness Using a Meta-analysis Approach
(Case Study: Hajj and Pilgrimage Organization)مطالعه مؤلفههای جانشینپروری و بررسی میزان تأثیر آنها با استفاده از رویکرد فراتحلیل (مطالعه موردی: سازمان حج و زیارت)149176246000FAسعید کوزه گراندانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایرانملیکه بهشتیفردانشیار، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایرانمحمد ضیاءالدینیاستادیار، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایرانJournal Article20210824The purpose of this study is to study the components of succession breeding and use the meta-analysis method to obtain the effective size of each of them (Case study: Hajj and Pilgrimage Organization). To do this, after studying the research literature and identifying the components of substitution breeding from it, they were classified and separated and the components were extracted. This research is based on the purpose of applied research and based on descriptive and exploratory nature. In terms of method, meta-analysis technique has been used to extract the results, which is a qualitative study. In the present study, articles published in various sources have been used. At the beginning of the study, in the first stage, 81 studies were collected. In the second stage, those articles that had p-value, t-value and other statistics were separated from each other. Of these, 44 accepted articles were used. According to the findings of this study, due to the lack of a succession model in the Hajj and Pilgrimage Organization, the success of the succession program is prone to success, and this can be due to the appropriate potential in succession management and the amount of strategic improvement of human resources, the organization's commitment to succession. Senior management support in the path of career advancement.هدف از نگارش این پژوهش، مطالعه مؤلفههای جانشین پروری با استفاده از روش فراتحلیل برای به دست آوردن اندازه تأثیرگذاری هر یک از آنها (مطالعه موردی: سازمان حج و زیارت) است. برای این کار، پس از مطالعه ادبیات پژوهش و شناسایی مؤلفههای جانشینپروری از دل آن، به طبقهبندی، تفکیک و استخراج مؤلفهها پرداخته شد. این تحقیق بر اساس هدف جزو تحقیقات کاربردی، و بر اساس ماهیتْ توصیفی و اکتشافی است. از حیث روش جهت استخراج نتایج، از تکنیک فراتحلیل استفاده شده و فراتحلیل نوعی مطالعه کیفی است.
در پژوهش حاضر، از مقالات منتشرشده در منابع مختلف بهره بردهایم. در ابتدای پژوهش، در مرحله اول، 81 مطالعه گردآوری شد. در مرحله دوم، آن دسته از مقالاتی که دارای آمارههای لازم برای انجام دادن فراتحلیل بودند، از یکدیگر تفکیک شدند. از میان این تعداد، 44 مقاله قابل قبول واقع شد و مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس یافتههای این پژوهش، سازمان حج و زیارت به جهت نداشتن مدل جانشینپروری، مستعد اجرای موفق برنامه جانشینپروری است و این را میتوان به دلیل داشتن پتانسیل مناسب در مدیریت جانشینپروری و میزان مؤلفههای بهسازی استراتژیک نیروی انسانی، تعهد سازمان به اجرای جانشینپروری و حمایت مدیریت ارشد در مسیر ارتقای شغلی دانست.https://journal.hzrc.ac.ir/article_246000_bf03e63b62b23b3ef689723777a274dc.pdf