حرمهای مطهر معصومین (ع)، از صدر اسلام تاکنون، مورد استقبال مسلمانان بوده است. در فقه امامیه، اقامه نماز در اطراف ضریحهای مطهر حضرات معصومین(ع) دارای احکام خاصی است و در برخی از حالات، حکم آن، هم از جهت وضعی (صحت یا بطلان) و هم از جهت تکلیفی (حرمت یا جواز) مورد اختلاف فقها قرار گرفته است. علت این اختلاف فتوا، اختلاف برداشت فقها از روایات است، که با دقت در مضمون مهمترین این روایات (صحیح حمیری)، مشخص میشود که اقامه نماز، پشت به قبور معصومین (ع)، فی الجمله حرام است، ولی باطل نیست و نماز در طرفین قبور ایشان، نه از جهت تکلیفی و نه از جهت وضعی، اشکالی ندارد و حرمت و بطلان نماز رو به قبور معصومین (ع) نیز قابل اثبات نیست؛ هر چند بهتر است با توجه به روایات، نمازگزار رو به قبر نایستد، بلکه در سمت راست یا چپ آن قرار گیرد تا توهم غلو و پرستش قبر پیش نیاید. به هر حال اقامه نماز در بالای سر، افضل است.