@article { author = {rabbani, hesam and emsaki, navid}, title = {The Companionship of a Maḥram with a Female Hajj Performer, an Istiṭāʿa (Affordability) Condition or an Existential Precondition}, journal = {Hajj and Ziarah Research Journal}, volume = {3}, number = {2}, pages = {31-48}, year = {2018}, publisher = {Representative of the Supreme Leader in Hajj and Pilgrimage}, issn = {2538-1768}, eissn = {2538-1760}, doi = {}, abstract = {According to all jurisprudents, security is a necessary condition in performing the Hajj; and if a female hajj performer fears her life, property, and honor during the Hajj journey, then companionship of a maḥram will be obligatory in order to ensure her security in the Hajj journey. But there are two different perspectives on the role of the obligation of Hajj to women. Some jurists believe that the companionship of a maḥram is one of the existential preconditions of the Hajj. Accordingly, the demand for the companionship of a maḥram is obligatory and the fear of travel does not preclude the necessity of pilgrimage. Others, however, believe that the companionship of a maḥram is a precondition of istiṭāʿa; and in this case, without realizing the rational certainty of the security of the Hajj journey, the lady is not obliged to go the Hajj while she has the istiṭāʿa in other respects; and a request for the companionship of a maḥram or a reliable person is not obligatory as it depends on the achievement of istiṭāʿa. In judging between these two points of view, it seems those are rightful who find the companionship of a maḥram as a dependent of istiṭāʿa because the interpretation of the term “mukhallā sarbuhu”, which is used in the interpretation and explanation of istiṭāʿa in some reasons, reveals that the Hajj is obligatory to a woman when she feels no danger in the route of the journey and the obligated person would be certain rationally about the security, and it is not obligatory to provide certainty such as the demand for the ompanionship of a maḥram. However, if a maḥram is a volunteer to accompany the Hajj performer, the obligated person will achieve istiṭāʿa.}, keywords = {hajj,Women,Security,istiṭāʿa,existential precondition}, title_fa = {همراهی مَحرم با بانوی حج‌گزار، شرط استطاعت یا مقدمه وجودی}, abstract_fa = {مطابق با نظر تمامی فقها امنیت شرط لازم در وجوب حج است و چنانچه بانوی حج گزار در سفر حج نسبت به جان و مال و آبروی خود خائف باشد، همراهی مَحرم واجب است تا اطمینان خاطر وی از امنیت در سفر حج فراهم گردد. اما در مورد نقش آن در وجوب حج بر بانوان دو دیدگاه مختلف وجود دارد. برخی از فقها معتقدند همراهی محرم از مقدمات وجودی حج است. بر این اساس، مطالبه همراهی محرم، واجب است و خوف سفر مانع از وجوب حج نیست. اما برخی دیگر بر این باورند که همراهی محرم از مقومات استطاعت به حساب می‌آید و در این صورت، بدون تحقق اطمینان عقلایی نسبت به وجود امنیت در سفر حج، وجوبی بر عهده بانوی که از سایر جهات مستطیع است، نمی‌آید و درخواست همراهی از محرم یا فرد مورد وثوق نیز چون به تحصیل استطاعت بازگشت دارد واجب نیست. در داوری بین این دو دیدگاه به نظر می رسد حق با کسانی است که همراهی محرم را مقوم استطاعت دانسته اند؛ زیرا تعبیر «مُخَلّی سربُه» که در تفسیر و تبیین استطاعت در برخی ادله به کار رفته است، در این مطلب ظهور دارد که زمانی حج بر عهده بانوان قرار می گیرد که مسیر آن از هرگونه مانع خالی، و مکلف از تحقق امنیت، اطمینان عقلاییداشته باشد و فراهم کردن اسباب اطمینان، مانند مطالبه همراهی از محرم، واجب نیست؛ ولی اگر محرم به صورت داوطلبانه با حج گزار همراه شود، استطاعت برای مکلف حاصل می شود.}, keywords_fa = {حج,بانوان,امنیت,استطاعت,مقدمه وجودی}, url = {https://journal.hzrc.ac.ir/article_35957.html}, eprint = {https://journal.hzrc.ac.ir/article_35957_7ded073bcf40ba7df6e37fec92338b2a.pdf} }