@article { author = {Bobak, adam}, title = {The Heaven of Baqī, the Identity-Cultural Realm of Islam and Shiism, and the Necessity of its Reconstruction from an Anthropological Point of View}, journal = {Hajj and Ziarah Research Journal}, volume = {7}, number = {1}, pages = {171-202}, year = {2022}, publisher = {Representative of the Supreme Leader in Hajj and Pilgrimage}, issn = {2538-1768}, eissn = {2538-1760}, doi = {}, abstract = {This article aims to provide an explanation of the role of Baqī in constructing a common heritage on place and identity from an anthropological perspective. According to this explanation, Baqī is defined as a socially and culturally significant place, where the discourse and politics of religious places are defined, Muslims’ identities are formed, and Muslims regulate their understanding of Islam through the formation and alternation of these places. The main point of this article is the analysis of a place based on the reading of Islam about places. The connection with a place is sometimes clarified through the behaviors and customs of Muslims. Keeping this in mind, one should take note that Wahhabis have always defended their actions regarding the demolition and reconstruction of places. The reconstruction of Baqī as a popular Shiite slogan (that can be called as the remodeling of Baqī) is in fact a call to restore Baqī to its former state during the Ottoman rule as a Sunni empire. This slogan expresses the similarities between the approaches of the Shiites and Sunnis to religious places. It is also a reflection of the relationship between a place and a religious identity. Presenting this view about the destruction of Baqī and the socio-cultural necessity of its reconstruction, from the anthropological and sociological viewpoints, is one of the novelties of this article.}, keywords = {destruction of Baqī,Baqī as an Islamic cultural realm,Al-Saud and the destruction of Baqī,reconstruction of Baqī}, title_fa = {بهشت بقیع، قلمرو هویتی ـ فرهنگی اسلام و تشیع و ضرورت بازسازی آن از نگاه مردم‌شناسی}, abstract_fa = { مقاله حاضر در صدد است تبیینی از نقش بقیع در ساختن یک میراث مشترک از دیدگاهی انسان‌شناسانه به مکان و هویت ارائه کند. براساس این تبیین بقیع به عنوان مکانی که در آن گفتمان و سیاست مکان‌های مذهبی تعریف شده است و هویت‌های مسلمین از طریق آن شکل می‌گیرد و مسلمانان فهم خود از اسلام را با چند و چون شکل‌گیری و تغییر و تحولات این ابنیه تنظیم می‌کنند، اهمیت اجتماعی و فرهنگی دارد.نکته محوری این مقاله در حقیقت بازخوانی یک مکان بر مبنای قرائت اسلام از مکان است. ارتباط با یک مکان گاه از طریق رفتارها و آداب خود مسلمانان روشن می‌شود. با توجه به این نکته وهابی‌ها همواره از اقداماتشان درباره تخریب و بازسازی اماکن دفاع می‌کنند. «بازسازی بقیع» به عنوان شعار محبوب شیعیان ـ که می‌توان آن را به شکل فضاسازی مجدد بقیع بازخوانی کرد ـ در ظاهر فراخوانی است برای بازگرداندن بقیع به وضعیت سابق آن در زمان حکومت عثمانی که یک امپراتوری سنی بود. این شعار بیانگر شباهت‌های رویکرد شیعه‌ و سنی‌ به اماکن مذهبی است. این شعار همچنین انعکاسی از ابعاد دین، اماکن و ارتباط بین مکان و هویت مذهبی است. ارائه این نگاه از تخریب بقیع و ضرورت اجتماعی ـ فرهنگی بازسازی آن از دیدگاه مردم‌شناسانه و جامعه‌شناسانه از نوآوری‌های این مقاله است.}, keywords_fa = {تخریب بقیع,بقیع قلمرو فرهنگی اسلامی,آل سعود و تخریب بقیع,بازسازی بقیع}, url = {https://journal.hzrc.ac.ir/article_252114.html}, eprint = {https://journal.hzrc.ac.ir/article_252114_f4ccca5a719cebb857139304a2e321b0.pdf} }